Hoe kunt u een misleidend telefoontje herkennen?

Table of Contents

    Tijdens het telefoontje

    Maakt de verkoper zich bekend?

    Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen. Doet de verkoper dat niet, wees dan op uw hoede en twijfel niet om hem ernaar te vragen.

    Is het aanbod duidelijk?

    Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan zeker om meer details. Gratis aanbiedingen of proefpakketjes om het product eerst uit te testen, kunnen wijzen op een misleidend telefoongesprek.

    Na het telefoontje

    Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn?

    Check zelf de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet dat het aanbod zeker veilig is: telefonische oplichters wisselen vaak van naam en het is mogelijk dat de FOD Economie nog geen meldingen heeft ontvangen over de televerkoper die u opbelde.

    Heeft u een schriftelijke bevestiging ontvangen?

    Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw herroepingsrecht. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod.

    Heeft u geen bevestiging ontvangen? Kijk dan in de map met ongewenste e-mails. Staat de bevestigingsmail in die map, of heeft u helemaal geen e-mail ontvangen, dan is de kans groot dat het om misleiding gaat. Ook als u wel een bevestiging kreeg, maar de informatie in de e-mail summier en verwarrend is, kan het om telefonische oplichting gaan.

    Is het incassobureau dat aanmaningen stuurt, wel erkend in België?

    Een tijdje na het telefoongesprek of na de bevestigingsmail (als die is verzonden) ontvangt u een aanmaning van een incassobureau. U hoeft niet meteen te betalen, maar kan best eerst nagaan of dat incassobureau ingeschreven is bij de FOD Economie. U vindt de lijst van ingeschreven incassobureaus op onze website. Is het incassobureau niet ingeschreven, dan mag het in België zijn activiteit niet uitoefenen. Gaat u niet akkoord met de aanmaning? Laat het hen dan zo snel mogelijk weten.

    Laatst bijgewerkt
    16 april 2018

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Consumentenbescherming

      Oplichters aan de lijn? Zo kunt u ze herkennen!

    2. Consumentenbescherming
      Ondernemingen

      Ligt u in geschil met een onderneming en vindt u geen oplossing?

    3. Consumentenbescherming

      Recordhoeveelheid namaakspeelgoed ontdekt in 2017