Hoe gaan telefonische oplichters te werk?

Table of Contents

    Een verkoper belt u met een zeer aantrekkelijk aanbod. Het gaat meestal om kortingsbonnen of cheques voor voordelige hotelkamers of reisarrangementen, kortingen op online aankopen, stalen van schoonheidsproducten of proefexemplaren van puzzelboekjes of tijdschriften.

    Meestal stelt de verkoper zich amper voor en geeft hij weinig details over het aanbod. Soms stelt de verkoper voor om het product of dienst eerst uit te testen, gratis of tegen een kleine vergoeding. Op het einde van het gesprek belooft de verkoper u per e-mail een samenvatting van het aanbod te sturen. Die e-mail komt niet aan of komt soms terecht in uw ongewenste e-mailmap. Als u niet reageert op die e-mail, ontvangt u een factuur of soms al meteen een betalingsaanmaning van een incassobureau. Gek genoeg komt die e-mail wél in uw inbox terecht. Het bedrag is vaak hoger dan hetgeen afgesproken was per telefoon en ook als u betaalt, ontvangt u meestal niets.

    Trouwens, zulke oplichters opereren quasi altijd vanuit het buitenland en houden geen rekening met de “Bel-me-niet-meer-lijst”. Consumenten die zich daarop inschreven om geen reclametelefoontjes meer te ontvangen, kunnen dus ook het slachtoffer worden van misleidende televerkoop.

    Laatst bijgewerkt
    16 april 2018

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Consumentenbescherming

      Oplichters aan de lijn? Zo kunt u ze herkennen!

    2. Consumentenbescherming
      Ondernemingen

      Ligt u in geschil met een onderneming en vindt u geen oplossing?

    3. Consumentenbescherming

      Recordhoeveelheid namaakspeelgoed ontdekt in 2017