Factuur betaald? Of toch niet…

Table of Contents

    Een voorbeeld

    U liet een nieuwe keuken installeren en ontvangt een factuur van uw leverancier. U schrijft het bedrag over op het rekeningnummer dat op de factuur staat, maar enkele weken later krijgt u een aanmaning.

    U bent wellicht slachtoffer van een vervalste factuur. Bij deze fraude onderscheppen oplichters een factuur, veranderen het rekeningnummer en versturen de aangepaste factuur. Als u deze factuur betaalt, betaalt u dus de oplichters.

    Hoe gaan oplichters te werk?

    De facturen worden op verschillende manieren onderschept.

    • Eén methode is dat oplichters ze onderscheppen in het postcircuit, bv. uit de rode brievenbussen van bpost.
    • Facturen worden ook gestolen uit postkamers van bedrijven zelf of bij particulieren (uit brievenbussen of uit het papier op straat bestemd voor de vuilniswagen). 

    Het wijzigen van het rekeningnummer gebeurt op verschillende manieren.

    • Vaak wordt de originele factuur ingescand en worden de gegevens van de leverancier of verkoper met speciale software aangepast.
    • In andere gevallen voegen oplichters een brief bij die vermeldt dat het rekeningnummer is gewijzigd of kleven ze een sticker op de enveloppe of op de factuur “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer”.
    • Daarna versturen ze de aangepaste factuur.

    Oplichters proberen alle soorten facturen te onderscheppen: het gaat vooral om eenmalige betalingen van een groot bedrag. Uit de meldingen van factuurfraude die de FODEconomie in 2016 ontving, blijkt dat het over facturen van gemiddeld 14.000 euro ging, van 1.600 euro tot facturen van meer dan 55.000 euro.

    Meer en meer is er ook sprake van digitale factuurfraude. De oplichters dringen vanop afstand binnen in het informaticasysteem van een leverancier en onderscheppen facturatiemails of passen het rekeningnummer aan. Met andere woorden, ook bij facturen die u elektronisch ontvangt, moet u op uw hoede zijn.

    Wat kunt u doen om niet in de val te lopen?

    • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of officiële website van de verkoper of leverancier.
    • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt of als er een sticker “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer” op de enveloppe of factuur kleeft. Ook als het de eerste factuur is die u ontvangt van een verkoper of leverancier, neemt u best even de tijd het rekeningnummer na te kijken vooraleer u betaalt.
    • Bel in geval van twijfel het bedrijf op via een nummer dat u kent (het nummer op de factuur kan ook vervalst zijn).
    • Bewaar de gegevens en het bankrekeningnummer van uw leveranciers, ook als u via e-banking betaalt. Als u een nieuwe factuur ontvangt, kijk na of het rekeningnummer overeenkomt met de opgeslagen gegevens.
    • Wees op uw hoede als er een kleine week (of meer) verschil is tussen de verzenddatum van de factuur en de datum waarop u ze ontvangt. Dat is de tijd die oplichters gebruiken om de factuur te vervalsen.
    • Betaal nooit een factuur of rekening die er verdacht uitziet zonder dat u goed hebt gecontroleerd of u bij dat bedrijf iets hebt besteld.
    • Als u een factuur per e-mail ontvangt, controleer of het e-mailadres correct is. In geval van twijfel, kunt u ook het IP-adres van waaruit de e-mail werd verzonden nagaan via http://www.whois.com/

    Wat kunt u doen als u toch een vervalste factuur betaalde?

    • Als u een aanmaning of betalingsherinnering hebt gekregen, neem eerst eens contact op met de verkoper of leverancier. Misschien is er gewoon een vergissing in het spel en heeft hij onterecht een aanmaning gestuurd.
    • Is dat niet het geval, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken (uw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar u hebt overgeschreven) om de fraude te melden. Uw bank zal aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters vragen om het geld terug te storten. Deze bank zal ook de overschrijving trachten te blokkeren of zal de rekening blokkeren zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk zijn.
    • Meld het op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). Automatisch wordt uw melding doorgestuurd naar de politie zodat die de melding ook kan onderzoeken. Overigens krijgt u aan het einde van uw melding meteen advies en informatie over welke stappen u nog kunt ondernemen en wie u daarbij kan helpen.

    Veelgestelde vragen

    Meer informatie vindt u in "Veelgestelde vragen over factuurfraude (PDF, 128.06 KB)".

    Infofiche

    Factuur betaald? Of toch niet...  (PDF, 165.99 KB)

    Laatst bijgewerkt
    6 juni 2018

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Consumentenbescherming

      Rode kaart voor namaak

    2. Consumentenbescherming

      Onlineoplichting: cryptomunten in het vizier …

    3. Consumentenbescherming

      Het festivalseizoen staat weer voor de deur …