Abonnementsvalkuilen

U ziet op Facebook een advertentie waarin u een gratis staal van een of ander product (dikwijls vermagerings- of schoonheidsproducten) wordt aangeboden. U klikt op de link en komt terecht op een pagina met bijkomende info over het product en de mogelijkheid om een gratis staal te bestellen.

Zodra u het gratis staal bestelt, beginnen de problemen. In de algemene voorwaarden, die u waarschijnlijk niet heeft gelezen, is namelijk vermeld dat u zich verbindt aan een duur abonnement. U stelt vast dat er de volgende maanden geld van uw rekening verdwijnt en dat u ongewenste pakjes krijgt toegestuurd.

Daarnaast is er een reëel gevaar dat de producten die u krijgt helemaal niet werken of soms zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid.

Een ondernemer mag niet alleen in de algemene voorwaarden zetten dat het om een betaald abonnement gaat. Die informatie moet ook bij het aanbod staan zodat u daar bewust voor kunt kiezen. De vervolgzendingen zijn in dit geval geen onderdeel van de overeenkomst. U hoeft er niet voor te betalen.

Lees deze tips en tricks om niet opgelicht te worden op het internet.

Laatst bijgewerkt
11 april 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Oplichters aan de lijn? Zo kunt u ze herkennen!

  2. Consumentenbescherming
    Ondernemingen

    Ligt u in geschil met een onderneming en vindt u geen oplossing?

  3. Consumentenbescherming

    Recordhoeveelheid namaakspeelgoed ontdekt in 2017