Table of Contents

    Spot de Scam was een campagne uit 2021 van de FOD Economie om kinderen en jongeren van 12 tot 16 jaar bewust te maken van de gevaren van online oplichting. Omdat jongeren veel tijd online spenderen, komen ze immers vaak in contact met online oplichters.

    Hoe bescherm ik mijn kinderen tegen online oplichting?

    Er bestaan verschillende vormen van online oplichting. Ga samen met uw kind aan de slag om zoveel mogelijk verschillende soorten scams te leren herkennen. U vindt op onze website heel wat info, voorbeelden en tips om niet in de val te trappen.

    Leg uw kind uit dat het belangrijk is om persoonlijke gegevens goed te beschermen en voorzichtig te zijn als je websites bezoekt, online spullen koopt of online communiceert.

    Creëer een omgeving waarin uw kind zich veilig voelt om te praten over online oplichting.

    Hoe praat ik met mijn kinderen over online oplichting?

    Voor jongeren is het zeer belangrijk dat ze kunnen steunen op een vertrouwenspersoon. Zorg er dan ook voor dat uw kind met een goed gevoel bij u terecht kunnen wanneer ze met vragen zitten.

    Wees open en behulpzaam. Er hangen nog veel taboes en schaamte rond het thema. Maak duidelijk dat u uw kind wil helpen, dat uw kind zich niet moet schamen als er iets misgelopen is en dat uw kind steeds met vragen naar u toe kan komen.

    Hebt u zelf niet meteen een antwoord op een vraag van uw kind? Ga dan samen op zoek naar een antwoord.

    Mijn kind is opgelicht. Wat nu?

    • Zeg duidelijk tegen uw kind dat het de schuld is van de oplichter, niet van uw kind zelf.
    • Bescherm de gegevens van uw kind door bijvoorbeeld wachtwoorden aan te passen of Card Stop te bellen op 078 170 170.
    • Zijn er persoonlijke gegevens of sommen geld gestolen? Doe dan een aangifte bij de politie.

    Online oplichting kan je melden op het Meldpunt van de FOD Economie. Dat is een onlineplatform waarop consumenten en bedrijven misleiding, bedrog, fraude of oplichting kunnen melden. Het wordt beheerd door de Economische Inspectie. Op basis van concrete vragen krijg je een onmiddellijk antwoord op uw probleem, met een advies of verwijzing naar de bevoegde instantie die u kan ondersteunen.

    Meer over consumentenbedrog

    Laatst bijgewerkt
    2 februari 2023

    Laatste nieuws voor dit thema