""

Situatie

U krijgt een telefoontje in het Engels van iemand die beweert voor de technische ondersteuning van Microsoft te werken. Die persoon vertelt u dat er een aantal problemen met het Windows-besturingssysteem van uw pc zijn gedetecteerd. Uw computer zou virussen bevatten, maar hij biedt hulp aan om ze te verwijderen.

Risico

Microsoft neemt nooit rechtstreeks telefonisch contact op met zijn klanten. Alleen oplichters doen dat, in naam van het bedrijf. Ze zijn overtuigend en hardnekkig: zelfs als u ophangt, geeft de beller niet op en belt hij u terug om u te overtuigen. Als u twijfelt aan wat hij zegt, beweert hij dat hij kan bewijzen dat hij uw pc heeft geïdentificeerd door u een reeks offline acties op uw computer te laten uitvoeren om het zogenaamde unieke identificatienummer van uw computer, het CLSID, te achterhalen. Maar in werkelijkheid is dat nummer hetzelfde voor alle Windows computers. Uw contactpersoon biedt dan aan om beveiligingssoftware te installeren om uw computer virusvrij te maken tegen een kleine vergoeding (bijvoorbeeld 7 of 10 euro). In werkelijkheid gaat het om spyware waarmee ze uw computer op afstand kunnen controleren, uw wachtwoorden of bankgegevens kunnen onderscheppen en uw bankrekeningen kunnen leeghalen.

Tips

Vertrouw nooit iemand die u belt namens een bedrijf als Microsoft. Microsoft kan op geen enkele manier op afstand problemen met uw pc opsporen. Pas ook op voor soortgelijke e-mailpogingen in naam van Microsoft. Doe alsof u geen Engels spreekt en hang op.  Hou voet bij stuk, zelfs als ze u terugbellen. Geef geen persoons- of bankgegevens (wachtwoorden, bankrekeningnummers, enz.) en betaal niets. Denk altijd twee keer na voordat u software installeert die vreemden aanbieden, of op een link in een e-mail klikt. Laat een onbekende nooit de controle over uw computer overnemen.

In de val gelopen?

Wijzig al uw wachtwoorden. Als u iets heeft betaald, neem dan onmiddellijk contact op met uw bank  om te proberen de transactie te annuleren. Als u uw kaartnummer hebt gegeven,  bel dan Card Stop (078 170 170) om het te laten blokkeren. Dien een klacht in bij de lokale politie. 

Download de fiche (PDF, 215.09 KB)

Laatst bijgewerkt
17 november 2023

Laatste nieuws voor dit thema