Table of Contents
Elektronische handel (e-commerce) is de aankoop of verkoop van goederen of diensten via elektronische weg of via het internet.
Online aankopen door particulieren
75,26 % van de Belgen deed in 2023 online aankopen. Daarmee komt België aanmerkelijk boven het Europese gemiddelde (69,60 %). Over de jaren heen valt een duidelijke stijging waar te nemen in het aantal individuen in België die online kopen: 72,72 % in 2020 versus 75,26 % in 2023.
In onze buurlanden liggen de cijfers nog hoger. Zo kopen veel meer inwoners uit Nederland (92,41 %), Luxemburg (79,79 %), Duitsland (77,48 %) en Frankrijk (76,93 %) online.
Als we kijken naar het aantal internetgebruikers die online aankopen deden gedurende de laatste twaalf maanden, komt België opnieuw boven het Europese gemiddelde (75,35 %) uit met een score van 79 %.
Online aankopen bij nationale verkopers
54,81 % van de individuen in België geeft, in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, de voorkeur aan websites waarvan de verkopers in België gevestigd zijn om online aankopen te doen.
Als we kijken naar de individuen die de afgelopen drie maanden online bestelden/aankochten, gaf 84,36 % van de consumenten de voorkeur aan websites van nationale verkopers.
Online winkelen bij buitenlandse verkopers
In de laatste drie maanden van 2023 heeft 40,55 % van de in België gevestigde particulieren online gewinkeld bij verkopers in andere EU-landen, dat is 21,48 procentpunt boven het EU27-gemiddelde (19,07 %). Die gegevens moeten met de nodige voorzichtigheid worden geanalyseerd, omdat de consument niet altijd op de hoogte is van de werkelijke locatie van de verkoper.
Producten/diensten die online worden aangekocht
Onderstaande grafiek geeft weer welke producten/diensten individuen het vaakst online aankopen in België. Op plaats één zien we, met een ruime voorsprong op de andere categorieën, kleding (44,69 %). Daarop volgen tickets voor culturele of andere evenementen (26,70 %) en verblijfsaccomodatie (24,87 %).
Frequentie van online aankopen
De evolutie over drie jaar in de frequentie van online bestellingen (of aankopen) door e-shoppers wijst op een neerwaartse trend voor niet-frequente aankopen (1 of 2 keer), tegenover een opwaartse trend voor de frequente aankopen (in het bijzonder voor de frequentie van aankopen die drie tot vijf keer gebeuren) over een periode van drie maanden.
Online aankopen bij verkopers per geografisch gebied
Tijdens de laatste drie maanden van 2023 gaf 84,36 % van de particulieren in België de voorkeur aan websites waarvan de verkopers in België gevestigd zijn om online aankopen te doen.
Naast de aankopen bij Belgische verkopers, doen Belgen ook vaak aankopen bij verkopers uit andere EU-landen (62,41 %). Verkopers gevestigd in landen buiten de EU worden in mindere mate geraadpleegd als het gaat om online aankopen (15,91 %).
In tegenstelling tot Belgische en Luxemburgse consumenten, zijn consumenten in de andere grenslanden minder geneigd om te kopen wanneer de verkoper in een ander EU-land is gevestigd.
Profiel van online kopers
Het aandeel online kopers varieert volgens de criteria leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Afhankelijk van het gehanteerde criterium varieert het aandeel tussen 53,46 % (mannen met een laag opleidingsniveau) en 90,60 % (vrouwen met een hoog opleidingsniveau).
Het hoogste aandeel voor vrouwen wordt gerapporteerd binnen de leeftijdscategorie 16-24 jaar, voor mannen is dat in de categorie 25-54 jaar.
Vrouwen in de leeftijdsgroepen 16-24 jaar en 25-54 jaar bestellen vaker online dan mannen. De trend keert om voor de leeftijdsgroep 55-74 jaar.
Wanneer we kijken naar de leeftijdsgroep van 55-74 jaar, merken we op dat die groep het meest achterop hinkt in vergelijking met de andere twee leeftijdscategorieën. Individuen van 55-74 jaar bestelden in 2023 het minst vaak online. Bij mannen in die categorie is er zelfs een daling van ongeveer 3 procentpunt waar te nemen tegenover 2022, bij vrouwen daarentegen is er een stijging van bijna 5 procentpunt in die categorie tegenover het jaar ervoor.
De neiging om online te kopen vertoont een positief verband met het opleidingsniveau. Online kopers zijn bijna twee keer zo talrijk onder hoogopgeleiden (89,39 %) als onder laagopgeleiden (55,11 %).
Problemen bij online aankopen
Van de Belgische individuen die in de laatste 12 maanden het internet gebruikt hebben, hebben er 39,28 % problemen ondervonden bij het kopen via een website of een app.
De meest genoemde problemen zijn een te late levering van producten/diensten (16,03 %), een website die te moeilijk is in gebruik (9,69 %) en het gebrek aan makkelijk zichtbare informatie omtrent garantie en andere wettelijke rechten van de consument (5,04 %).
Financiële activiteiten op het internet door particulieren
In België kocht of verlengde 6,75 % van de internetgebruikers in 2023 een verzekering, al dan niet als onderdeel van een bundel met een andere dienst, of 4,02 procentpunt onder het EU27-gemiddelde (10,77 %). Voor deze financiële activiteit is de genderkloof in het nadeel van de vrouwen.
Als het gaat om het kopen of verkopen van aandelen, obligaties, fondsen of andere beleggingsdiensten, is er ook een groot verschil naargelang het geslacht en dat in het nadeel van vrouwen (3,06 %) ten opzichte van mannen (7,75 %).
Commerciële diensten aangeboden door particulieren
Net als traditionele commerciële dienstverleners (taxibedrijven, hotels, reisbureaus, makelaars), kunnen ook particulieren accommodatie (kamers, appartementen, huizen, vakantiehuizen ...), vervoerdiensten, goederen of huishouddiensten aanbieden op websites of via applicaties. Die uitwisseling van goederen en diensten tussen individuen wordt ook wel "de deeleconomie" genoemd.