Table of Contents

    De onderstaande cijfers zijn afkomstig van het luik e-government van de enquête “ICT-gebruik huishoudens en individuen”. De nationale bureaus voor de statistiek van de EU voerden de enquête uit onder toezicht van Eurostat. De Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium voerde de enquête uit in België.

    Interactie met de overheidsinstanties via het internet

    In 2023 gebruikte 69,05 % van de Belgische burgers het internet voor hun interactie met de overheid. België scoort ruim boven het EU-gemiddelde (54,30 %), maar blijft tegelijkertijd achter op Nederland (83,96 %) en Luxemburg (76,94 %).

    Onderstaande grafiek geeft de interactiviteiten weer die verband houden met de interactie van internetgebruikers met overheidsdiensten. Individuen gebruiken het internet in hun interactie met de overheid het vaakst voor het ontvangen van officiële communicatie of documenten (54,65 %), toegang tot persoonlijke gegevens (54,13 %) en om een afspraak te maken of te reserveren (36,08 %). Hetzelfde zien we voor het gemiddelde van de EU27.

    Elektronische identificatie

    Om in te loggen bij online applicaties moeten gebruikers vaak een veilige authenticatiemethode gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van hun elektronische identiteitskaart (eID). In België wordt elektronische identificatie vooral gebruikt voor privédoeleinden om toegang te krijgen tot onlinediensten (77,08 %). eID wordt ook vaak gebruikt als identificatiemiddel om toegang te krijgen tot diensten die worden aangeboden door overheidsinstanties of openbare diensten in het land van herkomst (59,10 %).

    Laatst bijgewerkt
    15 oktober 2024