Table of Contents
De elektronische handel (e-commerce) kenmerkt de aankoop of verkoop van een goed of een dienst langs elektronische weg of via het internet.
E-commerce verkopen
Bestellingen plaatsen bij bedrijven die online verkopen kan via websites of apps (webverkoop) of op een geautomatiseerde manier (EDI-verkoop).
Bij online bestellingen via de website van een bedrijf kunnen klanten, zoals andere bedrijven of internetgebruikers, online bestelformulieren of apps gebruiken om de goederen of diensten te kiezen die ze willen kopen.
EDI-verkopen zijn verkopen waarbij orders automatisch worden geplaatst en verwerkt met behulp van computer-naar-computercommunicatie op basis van een standaardformaat voor gegevensuitwisseling. Dat betekent dat er geen menselijke tussenkomst nodig is in dat proces.
In België verkopen iets meer dan drie op de tien bedrijven (31,8 %) en bijna zes op de tien grote bedrijven (59,0 %) via digitale kanalen, een website of EDI. Dat percentage ligt hoger dan het Europese gemiddelde, ongeacht de grootte van het bedrijf (klein, middelgroot, groot).
Wanneer men kijkt naar het aantal online bestellingen ontvangen via EDI of via webverkoop, valt een duidelijk verschil met de grote ondernemingen waar te nemen. Grote ondernemingen (> 250 werknemers) ontvangen meer bestellingen via EDI-verkoop (38,5 %). Kleine ondernemingen, kmo’s, middelgrote ondernemingen en ondernemingen in het algemeen ontvangen meer bestellingen via webverkoop.
Het percentage bedrijven dat bestellingen heeft ontvangen via hun eigen website of applicatie verschilt naargelang de grootte van het bedrijf. Zo ontving 22,2 % van de kleine bedrijven bestellingen via een website of app, tegenover 42,0 % van de grote bedrijven.
De e-commerce en de omzet van de ondernemingen
In 2023 komt 26,6 % van de omzet van Belgische bedrijven uit elektronische handel. Dat is aanzienlijk hoger dan het gemiddelde van de EU-27 (18,0 %) en van bedrijven gevestigd in de buurlanden, waar dit aandeel varieert van 11,5 % (Frankrijk) tot 24,3 % (Luxemburg).
Wanneer men kijkt naar de verdeling van de omzet uit e-commerce verkopen, ziet men dat 64,3 % van de omzet uit e-commerce in 2023 gegeneerd wordt door EDI-transacties en de overige 35,7 % door verkoop via een traditionele website. EDI-verkoop vertegenwoordigt dus een groter deel van de omzet gegenereerd door e-commerce. Dat aandeel wordt ook telkens groter over de jaren heen (64,3 % in 2023 versus 55,8 % in 2021).
Verkopen b2c en b2bg
De verdeling tussen b2c en b2bg in e-commerce verschilt van land tot land. In België is 68 % van de websiteverkopen afkomstig van verkopen tussen bedrijven en overheden (b2bg) daarnaast is 32 % van de verkopen van bedrijven aan consumenten (b2c). Het Belgische aandeel van b2bg-verkopen is licht gedaald ten opzichte van 2021 (72 %). Op Europees niveau zijn die percentages respectievelijk 53,6 % (b2bg) en 46,4 % (b2c).