Table of Contents
In 2023 heeft de meerderheid van de Belgische bedrijven een website (86,6 %). Die score ligt ruim boven het Europese gemiddelde (78,1 %). Als we rekening houden met de grootte van het bedrijf, zien we dat het hebben van een website toeneemt met de grootte van het bedrijf.
Websites van bedrijven kunnen een aantal verschillende functionaliteiten bevatten, zoals die in de volgende grafiek. Hiervan hebben er vier de voorkeur bij bedrijven:
- het geven van beschrijvingen van goederen of diensten of prijslijsten (71,2 %);
- vacatures of sollicitaties online aanbieden (51,1 %);
- content beschikbaar in ten minste twee talen (48,4 %);
- de mogelijkheid om online te bestellen of reserveren of de aanwezigheid van een reserveringsdienst (27,2 %).
Die vaststelling geldt voor alle Belgische bedrijven, ongeacht hun grootte.
Wat betreft de aanwezigheid van deze functionaliteiten of hun mogelijke combinatie:
- 81,9 % van de Belgische bedrijven heeft een website met minstens een van deze functionaliteiten;
- 67,9 % heeft een website met minstens twee van deze functionaliteiten;
- 45,9 % heeft een website met minstens drie van deze elementen.
Die percentages stijgen naarmate het bedrijf groter is, maar dalen naarmate het aantal functionaliteiten toeneemt.
Wat het gebruik van een mobiele applicatie voor klanten betreft, heeft 11,1 % van de bedrijven er een. 10,3 % van de Belgische bedrijven heeft ook een website en 9,8 % gebruikt sociale media naast een mobiele applicatie en een website. De verschillen tussen kleine en middelgrote bedrijven zijn minimaal. In vergelijking met grote bedrijven worden deze percentages echter verdubbeld.
79,3 % van de Belgische bedrijven maakt gebruik van sociale media. 74,5 % gebruikt zowel sociale media alsook een website. Die percentages lijken toe te nemen met de grootte van het bedrijf.
Van de soorten sociale media die door Belgische bedrijven kunnen worden gebruikt, zijn de volgende drie bevindingen van toepassing:
- 78,6 % van de bedrijven gebruikt sociale netwerken;
- 42,9 % van de bedrijven gebruikt websites voor het delen van multimediacontent;
- 14,8 % van de bedrijven gebruikt bedrijfsblogs of microblogs.
Het gebruik van sociale netwerken lijkt het populairste sociale medium te zijn voor alle bedrijven, ongeacht hun grootte.
Wat betreft het gecombineerde gebruik van deze sociale media door Belgische bedrijven:
- 34,3 % van hen gebruikt slechts één social media kanaal;
- 33 % gebruikt er twee ;
- 12 % gebruikt er drie;
- 45 % gebruikt er twee of meer (d.w.z. twee en drie sociale media).
Bijna één Belgisch bedrijf op twee gebruikt meerdere sociale media (45 %). Dat geldt voor kleine en middelgrote bedrijven, terwijl het gebruik meer dan driekwart bedraagt voor grote bedrijven (77,3 %).