Table of Contents
Belangrijkste lessen uit de conjunctuuranalyse van de groothandel en van de detailhandel in 2023
Het jaar 2023 was een gemengd jaar voor de motorvoertuigen- en motorfietshandel en -reparatiesector als geheel. De meeste economische indicatoren vertoonden namelijk een ongunstige trend. Slechts 4 van de 7 geanalyseerde economische indicatoren vertoonden een gunstige trend. De verkoop en loonsom bereikten een piek in 2023. De werkgelegenheid lag weliswaar onder het niveau van voor de pandemie, maar vertoonde een gunstige trend ten opzichte van 2022. Wat de ondernemingsdynamiek betreft, droeg het einde van de faillissementsmoratoria bij tot de stijging van het aantal faillissementen, die in 2023 hun hoogste niveau voor de periode 2019-2023 bereikten. Die stijging van het aantal faillissementen heeft geleid tot een daling van het aantal werkgevers, dat in 2023 het laagste niveau van de periode 2019-2023 bereikte. De stijging van het aantal faillissementen heeft echter niet geleid tot een stijging van het aantal ontslagen als gevolg van die faillissementen. Tot slot kon de handel en reparatie van auto's en motorfietsen rekenen op een vrij gunstige ondernemersdynamiek in 2022 (het laatste jaar dat beschikbaar is voor bepaalde gegevens).
Het jaar 2023 was een nogal gemengd jaar voor de groothandel met uitzondering van de auto’s en motorfietsen. Uiteraard daalden de omzet, de investeringen en het aantal werkgevers. De enige positieve elementen zijn de lichte stijging van de tewerkstelling en de daling van het aantal faillissementen en het banenverlies als gevolg daarvan. In 2023 vertoonde de omzet een daling ten opzichte van 2022 en bedroeg daardoor 476 miljard euro tegenover 584,9 miljard euro een jaar eerder. Dit tegenvallende resultaat van de omzet is voornamelijk te danken aan de daling in de groothandel van vaste, vloeibare en gasvormige brandstoffen en aanverwante producten. De investeringen daalden eveneens. De tewerkstelling steeg licht in 2023, terwijl de loonmassa sterk steeg. Bij dit laatste moet men echter rekening houden met de inflatie. De ondernemersdynamiek was positief in 2023, met dalende faillissementen en het aantal baanverliezen ten gevolge daarvan.
De detailhandel met uitzondering van de motorvoertuigen en motorfietsen kende in 2023 een gemengd jaar met positieve en negatieve resultaten. De omzet, de investeringen en de loonmassa stegen. Daarentegen daalden de tewerkstelling en het aantal werkgevers, en stegen het aantal faillissementen en het banenverlies als gevolg daarvan. De detailhandel kende een stijging van zijn omzet in 2023 en bereikte een piek met 120,7 miljard euro. De tewerkstelling en het aantal werkgevers daalden in 2023, terwijl de loonmassa steeg. Bij dit laatste moet men rekening houden met de inflatie. Het aantal faillissementen steeg in 2023 terwijl het aantal banenverliezen ten gevolge hiervan steeg. Goed voor een stijging van 2.459 banenverliezen naar 4.521 banenverliezen.
Consulteer het verslag over de economische conjunctuur in de distributie - juni 2024
Definitie van de sectoren
De groot- en detailhandel in en de reparatie van motorvoertuigen en motorfietsen (G45) omvat alle activiteiten (met uitzondering van productie en verhuur) met betrekking tot motorvoertuigen en motorfietsen, inclusief vrachtwagens. Die afdeling omvat onder andere de groot- en detailhandel in nieuwe en gebruikte motorvoertuigen en motorfietsen, het onderhoud en de reparatie van die voertuigen; de groot- en detailhandel in onderdelen en accessoires van motorvoertuigen en motorfietsen; de handelsbemiddeling in motorvoertuigen en motorfietsen; de veilinghuizen van motorvoertuigen en motorfietsen, alsook van onderdelen en accessoires daarvan, ook via internet. Die afdeling omvat eveneens het wassen en poetsen van motorvoertuigen, enz.
De groothandel, met uitzondering van de handel in motorvoertuigen en motorfietsen (G46) omvat de activiteiten van groothandelaren die handel drijven voor eigen rekening, alsook de activiteiten van groothandelaren die handel drijven op naam en voor rekening van derden (handelsbemiddeling). Die afdeling omvat zowel de binnenlandse als de internationale groothandel (invoer/uitvoer). Die afdeling omvat niet: - de groothandel in motorvoertuigen, caravans en motorfietsen, de groothandel in onderdelen en accessoires van motorvoertuigen, de groothandel en handelsbemiddeling in motorfietsen en delen en toebehoren van motorfietsen, de verhuur en lease van goederen, het verpakken van goederen in vaste toestand en het vullen van flessen met producten in vloeibare of gasvormige toestand, inclusief het mengen en filteren, voor een vast bedrag of op contractbasiss.
De detailhandel, met uitzondering van de handel in auto's en motorfietsen (G47), omvat de wederverkoop (verkoop zonder aanbrengen van veranderingen) van nieuwe en gebruikte goederen, voornamelijk aan het publiek, voor persoonlijk of huishoudelijk ge- of verbruik, op de markt of door winkels, warenhuizen, postorderbedrijven, straathandelaren, consumentencoöperaties, enz.
Die definities zijn afkomstig van de NACEBEL-nomenclatuur, de Belgische door Statbel opgestelde versie van de Statistische Nomenclatuur van de economische activiteiten in de Europese Gemeenschap.