""

Uitvoering van een gespecialiseerde studie over de digitale transformatie van Belgische bedrijven om hen te helpen bij het ontwikkelen en lanceren van hun e-commerce activiteiten

Uitgever
Séverine Waterbley
Auteur(s)

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie

Publicatiedatum

Digitalisering beïnvloedt elk aspect van ons dagelijks leven: hoe we met elkaar communiceren, hoe we consumeren en produceren. De markt is niet langer tijd- of plaatsgebonden. Sinds de coronacrisis is het aantal e-consumenten nog gestegen, en verwacht wordt dat dit de komende jaren verder zal toenemen. Geen enkele onderneming (groot of klein) kan de digitale evolutie dus negeren.

Uit cijfers blijkt dat de markt voor e-commerce voor het grootste deel het speelterrein van de e-commercegiganten is. Toch hebben ook kmo’s belangrijke troeven om uit te spelen voor de online klant: nabijheid, persoonlijke dienstverlening, nicheproducten en -diensten, enzovoort.

E-commerce is meer dan een gadget om de verkoop uit breiden. Kmo’s springen vaak zomaar op de kar van online verkoop zonder een voorafgaande analyse, wat resulteert in de creatie van vele inefficiënte sites die snel worden verlaten en ondernemers teleurstellen.

De studie, uitgevoerd door RETIS, identificeert de belemmeringen waarmee bedrijven, en met name kmo’s en kleine structuren, worden geconfronteerd. Het maakt een inventaris op van de mogelijkheden van e-commerce en e-marketing en stelt oplossingen voor om de mislukkingen en valkuilen die hun collega's zijn tegengekomen zoveel mogelijk te vermijden.

Laatst bijgewerkt
12 mei 2023