
Onderzoek naar de (mogelijke) return on investment van initiatieven voor digitale inclusie
Table of Contents
De digitale transformatie van kleine bedrijven blijft een grote uitdaging, waardoor het thema digitale inclusie op de achtergrond blijft. Hoewel de COVID-19-crisis heeft geleid tot een zekere versnelling van de digitale transformatie, is digitale inclusie een complex onderwerp, ver van de prioriteiten van bedrijven.
Toch zijn de uitdagingen van digitale inclusie nog talrijk.
Het onderzoek merkt op dat voor bedrijven, met name kleine en middelgrote ondernemingen, digitale inclusie een uitdaging is voor drie groepen: managers, werknemers en consumenten.
Het rapport stelt op basis van de marktstudie en de literatuurstudie negen acties voor die genomen kunnen worden ter bevordering van digitaal inclusieve acties binnen kleine en middelgrote ondernemingen. Per actie worden de belangrijkste uitdagingen, waargenomen praktijken en hun respectievelijke kosten en voordelen beschreven.
Hoewel in sommige gevallen een positieve ROI werd aangetoond, is in andere gevallen de onzekerheid rond de voordelen en opbrengsten te groot om de uitgaven te rechtvaardigen. Deze studie kan fungeren als een hulpmiddel voor spelers in het ecosysteem.