Situatieschets
U leest een post op Facebook: een grote keten (Brico, Amazon, Brussels Airport ...) moet plaats maken in zijn opslagplaatsen. Ze verkopen kwaliteitsproducten tegen belachelijk lage prijzen (minder dan 2 euro) of zelfs gratis tegen een kleine leveringsprijs. Wees snel, want er blijven nog maar een paar paletten over! Wie het eerst komt, het eerst maalt ...
Risico
Dit is een veelgebruikte oplichtingstechniek. Oplichters spiegelen u een aantrekkelijke aanbieding voor van een welbekend bedrijf. U betaalt het gevraagde bedrag, soms met verzendkosten bovenop voor het bestelde product... maar u ontvangt het product in kwestie nooit. En met reden, want het product bestaat immers niet! In werkelijkheid spelen oplichters in op massale belangstelling om snel geld te verdienen. Veel kleine bedragen maken al snel veel geld. Bovendien loopt u het risico dat oplichters uw bankgegevens stelen om u een tweede keer beet te nemen of om andere mensen op te lichten met uw identiteit.
Tip
Vraag uzelf eerst af of het zinvol is om volledige paletten met waardevolle producten tegen zulke lage prijzen te verkopen. Zelfs tijdens de soldenperiode of de Black Friday, bijvoorbeeld, zijn dergelijke afprijzingen verdacht.
Zoek naar informatie op de website van de onderneming die de vermeende uitverkoop organiseert. Als u niets over deze stockverkoop vindt, is de informatie te mooi om waar te zijn.
Betaal niets en geef nooit uw bankgegevens door.
Of het nu per telefoon, e-mail, sms of chat is, geef nooit uw gepersonaliseerde beveiligingsgegevens (pincode van uw bankkart, uw wachtwoord, uw itsme-handtekening, een responscode die wordt gegenereerd door uw digipas of per sms van uw bank is ontvangen).
In de val gelopen?
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Neem dan onmiddellijk contact op met Card Stop (078 170 170) of uw bank!
Als het geld ondertussen van uw rekening is verdwenen en de bank weigert u terug te betalen, kan u een beroep doen op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.
Dien een klacht in bij de lokale politie.
Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.