""

Is uw favoriete pak koekjes even groot en even duur als vroeger, maar zitten er minder koekjes in? Dan hebt u te maken met “shrinkflation”!

Wat is shrinkflation?

Shrinkflation betekent het inkrimpen van de hoeveelheid van een bepaald product, terwijl de oorspronkelijke prijs dezelfde blijft of zelfs stijgt. Het is een commerciële strategie van merken om hun prijzen te verhogen.

Is shrinkflation legaal?

Shrinkflation is toegestaan zolang de werkelijke nettohoeveelheid van het product duidelijk op de verpakking staat vermeld. Met andere woorden, het is een legale praktijk als de consument goed geïnformeerd is.

Let op: controleer de nettohoeveelheid op de verpakking en vergelijk de prijzen op basis van de prijs per eenheid. Ga dus niet alleen af op de verkoopprijs van de hele verpakking!

Wanneer spreken we van een oneerlijke praktijk?

Als de firma u probeert te misleiden door onjuiste of dubbelzinnige informatie over de nettohoeveelheid te geven, wordt shrinkflation een oneerlijke praktijk en is ze dus verboden.

Elke situatie moet dus apart worden bekeken!

Wat moet u doen bij een bewezen oneerlijke praktijk?

Bent u gestuit op onjuiste informatie of oneerlijke praktijken over de vermelding van de nettohoeveelheid van het product op een verpakking? Laat het ons dan weten via het meldpunt van de FOD Economie.

Meer informatie vindt u in onze video op Youtube .

Laatst bijgewerkt
2 juni 2023