Spam

Loopt uw mailbox over van de ongewenste e-mails? Wat kunt u er tegen beginnen?

De FOD Economie bundelde de veelgestelde vragen over spam in een handig overzicht. Check het hier!

Spam is voor veel internetgebruikers een grote bron van irritatie. Ten eerste zadelt spam hen op met kosten. Denk maar aan de tijd die nodig is om de ongewenste berichten te downloaden, lezen en verwijderen, de aanschaf van filtersoftware, de gevolgen van een meegestuurd virus …

Inbreuk op privéleven

Bovendien is spam in veel gevallen een inbreuk op uw privéleven. De e-mailadressen worden immers vaak clandestien en ongewenst ingezameld.

Tot slot komt het vaak voor dat spam ook inhoudelijk illegaal is (bijvoorbeeld verboden reclame voor geneesmiddelen), bedrieglijk (met de bedoeling de internetgebruiker op te lichten) of schadelijk (bijvoorbeeld een bericht met daarin pornografie of geweld dat door kinderen wordt gelezen).

Spam vermijden

Die problemen met spam ondermijnen het vertrouwen van de internetgebruikers in het gebruik van e-mail en, ruimer gezien, in het internet en de elektronische handel. Toch hoeft u spam niet lijdzaam te ondergaan. In de FAQ’s “Hoe kan ik spam zoveel mogelijk vermijden of beperken?” en “Kan ik me met technische middelen tegen spam beschermen?” leest u hoe u zich tegen spam kunt wapenen.

Bekijk alle veelgestelde vragen over spam.

Laatst bijgewerkt
18 december 2019