110-19 Vervelende telefoontjes - Démarchage téléphonique.jpg
Genoeg van ongewenste reclameoproepen? Reageer! Ben je maar al te goed bekend met de eindeloze ongewenste telefoontjes van marketingbureaus die je hun producten proberen te verkopen? Verzin je het ene na het andere excuus om ze af te wimpelen? Maak daar meteen een einde aan door je telefoonnummer, net als meer dan anderhalf miljoen anderen, te registreren op de “Bel-me-niet-meer-lijst”. Marketingbedrijven zijn nadien verplicht om jouw telefoonnummer en naam van hun contactlijsten te schrappen.

Heel wat bedrijven maken gebruik van telefonische oproepen om klanten te ronselen of bestaande klanten interessante aanbiedingen te verkopen. Je kunt natuurlijk elk bedrijf telefonisch meedelen dat je je verzet tegen het gebruik van jouw telefoonnummer voor reclamedoeleinden en dat je geen verdere aanbiedingen van hen wilt ontvangen. Maar, als je van geen enkel bedrijf nog reclame wilt ontvangen, is het veel eenvoudiger om je meteen op de bel-me-niet-meer-lijst in te schrijven. Die werd in 2015 opgericht met als doel om ongewenste publiciteit via de telefoon tegen te gaan. Alle marketingbedrijven actief in België zijn verplicht om de lijst van ingeschreven telefoonnummers te raadplegen en hun contactlijsten aan te passen.

 

Het aantal telefoonnummers op de lijst stijgt jaar na jaar. Zo werd in 2021 de kaap van anderhalf miljoen ingeschreven telefoonnummers bereikt.

Hoe registreer ik mijn telefoonnummer?

Je kunt je telefoonnummer heel gemakkelijk en snel registreren door, met het nummer dat je wil registreren, te bellen naar 02 882 19 75. Volg daarbij de instructies. De registratie op zich is gratis maar hou wel rekening met de eventuele kost die je operator aanrekent voor een nationale oproep.

Binnen vijf werkdagen verschijnt het ingeschreven telefoonnummer op de lijst. Alle bedrijven die in België actief zijn, mogen jou vanaf dan niet meer opbellen om hun producten of diensten te promoten. De inschrijving van je vaste lijn of gsm-nummer is levenslang en kun je steeds wijzigen of ongedaan maken.

 

Niet zeker of je oproepnummer al geregistreerd werd? Ook dat kan je nagaan door ermee te bellen naar het contactnummer 02 882 19 75.

Ik wil wel nog door enkele bedrijven gecontacteerd worden voor promoties

In principe mag geen enkel bedrijf je na registratie nog opbellen om nieuwe producten aan te bieden. Daar kan natuurlijk een uitzondering op gemaakt worden als je expliciet toestemming geeft. Dat kan op eigen initiatief via e-mail maar het bedrijf kan jou bijvoorbeeld ook toestemming vragen bij het ondertekenen van een contract of als je een vragenlijst invult.

Ik heb mij ingeschreven op de lijst maar ik word nog steeds gecontacteerd

Bedrijven mogen je nog contacteren zolang het niet om commerciële boodschappen gaat zoals het bevestigen van een afspraak.

 

Als bedrijven je, ondanks je inschrijving op de lijst, toch blijven bellen voor marketingdoeleinden, dan ga je best even na of je in het verleden toch toestemming gaf (via een contract of een vragenlijst die je invulde). Is dat niet het geval, dan kun je dat melden bij het meldpunt van de FOD Economie . Kies de rubriek “Reclame en klantenwerving” en vervolgens “Vervelende telefoontjes”. Je krijgt aan het einde van jouw melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kunt ondernemen en wie je daarbij kan helpen.

Erger je je als consument aan commerciële telefoontjes en wil je gewoon met rust gelaten worden? Dat is je goed recht! Een eenvoudige registratie via de bel-me-niet-meer-lijst kan dat oplossen. Bedrijven mogen je nadien niet meer contacteren. Wie zich daar niet aan houdt, zal in de toekomst zelfs beboet kunnen worden. We werken intussen ook hard aan een gelijkaardige lijst voor ongewenste geadresseerde reclamepost.

Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming Ik word opgebeld met een zeer aantrekkelijk aanbod maar ik vertrouw het niet

Naast de vervelende telefoontjes van televerkopers kun je ook het slachtoffer worden van telefoontjes van oplichters. Meestal gaat het om kortingsbonnen voor voordelige reisarrangementen, kortingen op online aankopen, stalen van schoonheidsproducten, proefexemplaren van puzzelboekjes of tijdschriften of pogingen om jou te laten terugbellen naar een betalend nummer. Oplichters opereren bijna altijd vanuit het buitenland en houden geen rekening met de bel-me-niet-meer-lijst. Hun enige doel is om je geld of persoonlijke bankgegevens te stelen.

Neem het aanbod bij twijfel zeker niet aan en vraag waar je meer informatie kunt vinden voor je beslist. Raadpleeg ook de grijze lijst van frauduleuze televerkopers op onze website.

Meld het frauduleuze of misleidende telefoongesprek zeker aan de FOD Economie via het meldpunt of bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat je belde zich in een ander Europees land bevindt.

Heb je nog vragen, neem dan zeker een kijkje op de FAQ van de website.

Laatst bijgewerkt
13 mei 2022