Situatie
U krijgt een telefoontje in het Engels van iemand die beweert voor Microsoft te werken. Die persoon vertelt u dat er een aantal problemen met het Windows-besturingssysteem van uw pc zijn gedetecteerd. Uw computer zou virussen bevatten, maar hij biedt hulp aan om ze te verwijderen.
Risico
Microsoft neemt nooit rechtstreeks telefonisch contact op met zijn klanten. Alleen oplichters doen dat, in naam van het bedrijf. Ze zijn overtuigend en hardnekkig: zelfs als u ophangt, belt de beller u terug. Als u twijfelt aan wat hij zegt, beweert hij dat hij kan bewijzen dat hij uw pc heeft geïdentificeerd door u een reeks offline acties op uw computer te laten uitvoeren om het unieke identificatienummer van uw computer, het CLSID, te achterhalen. Maar in werkelijkheid is dat nummer hetzelfde voor alle Windows computers.
Uw contactpersoon biedt dan aan om beveiligingssoftware te installeren tegen een kleine vergoeding (bijvoorbeeld 7 of 10 euro). In werkelijkheid gaat het om spyware waarmee ze uw computer op afstand kunnen controleren, uw wachtwoorden, bankgegevens of gepersonaliseerde gegevens kunnen onderscheppen en uw bankrekeningen kunnen leeghalen.
Tips
Microsoft kan op geen enkele manier op afstand problemen met uw pc opsporen. Pas ook op voor telefoontjes of e-mails in naam van Microsoft.
Doe alsof u geen Engels spreekt en hang op. Hou voet bij stuk, zelfs als ze u terugbellen.
Geef geen persoonlijke gegevens, bankgegevens of gepersonaliseerde beveiligingsgegevens (rekeningnummers, wachtwoorden, code gegenereerd door uw digipas of ontvangen via sms van uw bank, enz.) en betaal niets.
Denk altijd twee keer na voordat u software installeert die vreemden aanbieden, of op een link in een e-mail klikt.
Laat een onbekende nooit de controle over uw computer overnemen.
In de val gelopen?
Wijzig al uw wachtwoorden.
Als u iets heeft betaald, neem dan onmiddellijk contact op met uw bank om te proberen de transactie te annuleren.
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel dan onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!
Dien een klacht in bij de lokale politie.