Situatieschets
Een televerkoper doet u een aantrekkelijk commercieel aanbod. Maar na het telefoontje weet u niet precies welk bedrijf u aan de lijn had, noch wat de precieze voorwaarden van het aanbod zijn. De bevestigingsmail die u ontving, geeft u ook geen duidelijke informatie...
Risico
Grote kortingen voor hotels of reizen, stalen van schoonheidsproducten of een uitnodiging om tegen een lage prijs of zelfs gratis producten te testen, zijn vaak te mooi om waar te zijn. Wees op uw hoede! Ook als u niet antwoordt op de bevestigingsmail, sturen oplichters u toch een factuur met een bedrag dat vaak hoger ligt dan de aangekondigde prijs. Of, ze dreigen met een incassobureau. Zelfs als u betaalt, ontvangt u wellicht nooit wat u heeft gekocht!
Tips
Bij het begin van het gesprek moet de televerkoper zich kenbaar maken. Raadpleeg de lijst van verdachte telemarketingbedrijven op de website van de FOD Economie. De televerkoper moet u ook duidelijk alle kenmerken van zijn aanbod geven, het aanbod schriftelijk of per e-mail bevestigen (raadpleeg altijd uw spam!) en u informeren dat u over een herroepingsrecht beschikt van 14 dagen vanaf de dag van de levering van het aangekochte product. Laat u niet intimideren door een incassobureau! U kunt de geldigheid van de overeenkomst eventueel per aangetekende brief of e-mail betwisten. Wilt u geen commerciële telefoonoproepen meer ontvangen, schrijf u dan in op de “Belme-niet-meer-lijst”.
In de val gelopen?
Meld de fraude aan de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.
Bevindt de televerkoper zich in een ander land van de Europese Unie, contacteer dan het Europees Centrum voor de Consument.