U bent een onderneming en u publiceert of wenst online reviews van uw klanten publiceren?

De online reviews zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden als gevolg van de exponentiële groei van e-commerce. Ze vormen een waardevol hulpmiddel voor zowel consumenten als ondernemingen bij het online kopen en verkopen van goederen en diensten.

Online reviews kunnen consumenten helpen om een geïnformeerde beslissing te nemen, maar ze kunnen voor u, als onderneming, ook een troef betekenen:

  • u krijgt inzicht in wat uw klanten van uw producten en uw onderneming vinden;
  • u wint aan vertrouwen bij uw klanten
  • u kunt zich daarmee onderscheiden van de concurrentie.

U bent niet verplicht om reviews te publiceren, maar als u dit wel doet zorgt u er beter voor dat ze betrouwbaar zijn. Hoe doet u dat? En wat mag u wel en niet doen bij het publiceren en modereren van reviews?

De FOD Economie heeft guidelines opgesteld die deze vragen beantwoorden aan de hand van concrete voorbeelden en die goede praktijken aanreiken om misleidende praktijken te vermijden.

6 tips voor betrouwbare online reviews

In de "guidelines" vindt u de volgende tips:

  1. Publiceer bij voorkeur alle reviews
  2. Vermijd en verwijder valse reviews
  3. Rapporteer valse recensies
  4. Stel uw recensiebeleid vast
  5. Bied een recht van antwoord
  6. Gesponsorde reviews rapporteren

Lees de "guidelines online reviews" en versterk het vertrouwen van uw klanten in uw onderneming!

Raadpleeg de guidelines online reviews (PDF, 317.21 KB)

Laatst bijgewerkt
13 februari 2024