Situatieschets
U heeft een sms of e-mail ontvangen waarin staat dat u een factuur twee keer heeft betaald. Het bericht bevat een aan te klikken link waarmee u terechtkomt op een website dankzij welke u vergoed zult worden. U doet het nodige, maar iemand belt u om u te vragen de terugbetaling te bevestigen met uw bankkaartlezer (digipas).
Risico
Iemand probeert uw bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens te stelen om betalingstransacties met uw rekening of kaart uit te voeren. Als u de responscode meedeelt die door uw digipas wordt gegenereerd, machtigt u die persoon om deze betalingstransactie uit te voeren, waarvan u het bedrag niet eens kent. Op die manier bestaat de kans dat uw rekening snel wordt leeggehaald.
Tips
Kijkt u bankafschriften en creditcardafschriften na. Zo ziet u meteen of er een dubbele betaling heeft plaatsgevonden of niet.
Voor een terugbetaling heeft een handelaar enkel uw rekeningnummer nodig. Meestal kent hij het al omdat u het gebruikte om uw factuur te betalen.
Uw digipas dient om u te authenticeren bij uw bank en om uw betalingstransacties uit te voeren, nooit om geld te ontvangen! Geef daarvoor aan niemand de code die door uw digipas wordt gegenereerd!
In de val gelopen?
Stuur het frauduleuze bericht naar: verdacht@safeonweb.be.
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!
Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.
Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.
Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.