Situatieschets
U ontvangt een e-mail waarin u wordt uitgenodigd om een factuur te betalen met een QR-code.
Risico
U hebt mogelijk te maken met een poging tot oplichting die bekend staat als “quishing”.
Oplichters doen zich vaak voor als een officiële organisatie. Ze versturen QR-codes in e-mails, sms’jes of WhatsApp-berichten, en als slachtoffers de QR-code scannen, worden ze naar phishingsites geleid waar de oplichters hun bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens proberen te stelen of hen uitnodigen om te betalen.
QR-codes worden ook gebruikt om kwaadaardige software op de computers van slachtoffers te installeren en zo persoonlijke data zoals bankgegevens, inloggegevens, enz. te stelen.
Tips
Het is erg moeilijk om een frauduleuze QR-code te herkennen. Wat u zou moeten waarschuwen, is de inhoud van het bericht waarin de QR-code staat. Als u bijvoorbeeld wordt gevraagd om een factuur te betalen waarvan u geen kennis heeft. Dan is dat niet normaal!
Bij twijfel scan de QR-code dan niet. Meld het frauduleuze bericht op verdacht@safeonweb.be en verwijder het.
En als u per ongeluk de QR-code toch hebt gescand, geef dan geen persoonlijke gegevens, bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door.
In de val gelopen?
Stuur het frauduleuze bericht op verdacht@safeonweb.be.
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!
Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.
Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.
Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op met op met Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.