Artikel

Zoekmachineoptimalisatie: beter zichtbaar zijn dankzij betaalde advertenties

Inhoud

Je kan er ook voor kiezen om betaalde advertenties op zoekmachines te plaatsen (Search Engine Advertising, SEA), hetzij voor zoekwoorden die niet goed scoren op natuurlijke verwijzingen, hetzij om je beter te positioneren dan je concurrenten.

Om nuttig en rendabel te zijn, heb je een doordachte campagne nodig.

Bijvoorbeeld: een fotograaf besluit een SEA-campagne te lanceren om zijn diensten op evenementen te verkopen. Hij kiest het trefwoord "huwelijksfotograaf" en besluit om maximaal 2 euro per klik te betalen. Van de mensen die op de advertentie klikken en op zijn website komen, wordt slechts 1 op de 50 klant. Dat betekent dat zijn campagne hem in werkelijkheid 100 euro per geworven klant kost – dan kan hij beter nog eens goed nadenken hoe hij die campagne efficiënter kan maken.

SEA biedt nochtans interessante voordelen:

  • Het is vrij snel te implementeren. Je kan zo'n campagne op elk moment starten en stoppen, afhankelijk van je specifieke noden.
  • Je kan het doelpubliek geografisch benaderen en afbakenen.
  • Je kan je budget vrij bepalen.

Betaalde campagnes op zoekmachines zorgen er niet alleen voor dat internetgebruikers je webshop ontdekken, maar geven je ook de mogelijkheid om bezoekers op te volgen die al interesse in je site hebben getoond.

Die techniek heet retargeting. Daarbij krijgen consumenten die je site al hebben bezocht maar nog geen aankoop hebben gedaan gepersonaliseerde advertenties te zien. Die reclamecampagnes voor herlancering maken gebruik van gegevens uit de interacties van internetgebruikers met je webshoppagina's (bezochte pagina's, bekeken producten, achtergelaten winkelmandjes, enz.).
 

Volgend artikel Potentiële kopers aantrekken met marketing Lokale SEO gebruiken