Heb je een e-commercesite, dan droom je waarschijnlijk van een prominente eerste plaats in de resultatenlijst van online zoekmachines.
Websites die op de eerste positie in de Google-resultaten staan, hebben een hoger doorklikpercentage (+/- 10 %) dan de andere resultaten in de lijst. Sta je op de tweede pagina van de resultatenlijst, dan is dat aantal kliks minder dan 1 %.
De concurrentie is natuurlijk enorm, maar zelfs voor een kleine onderneming is het mogelijk goed gerankt te staan. Daarvoor moet je zorgen dat:
- je website goed ontworpen is en aan de eisen van de zoekmachines voldoet;
- je je niet positioneert met té concurrentiële zoektermen als “damesschoenen”, maar voor meer specifieke, detaillistische beschrijvingen gaat van je producten zoals "zomerse wandelschoenen voor dames”, die beter aansluiten bij specifieke zoekopdrachten van je cliënteel;
- je die trefwoorden ook in de inhoud van je website gebruikt (paginatitels, productfiches, links, blogartikelen, enz.).
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) heeft een aantal voordelen:
- het kost je niets aan advertentiebudget;
- het is rendabel op lange termijn;
- je bereikt mensen die echt geïnteresseerd zijn in je aanbod.
De weergave van zoekresultaten op Google verandert in de toekomst door de introductie van antwoorden die door artificiële intelligentie worden gegenereerd en gebaseerd zijn op de analyse van meerdere bronnen online. Die ontwikkelingen veranderen de manier waarop informatie aan gebruikers wordt gepresenteerd.
Dat nieuwe responsblok biedt een samenvatting van informatie op de resultatenpagina, wat klikken kan beïnvloeden. Het is daarom cruciaal om je inhoud zo te structureren dat dioe duidelijk wordt begrepen door de AI-algoritmen. Dat kan door gestructureerde gegevens te gebruiken en duidelijke, precieze antwoorden te geven op veelgestelde vragen van je potentiële klanten.
Bovendien is een langetermijnbenadering essentieel voor het succes in de optimalisatie van de pagina's van je website voor zoekmachines. In plaats van op zoek te gaan naar snelle resultaten, richt je je best op het creëren van kwalitatieve inhoud die voldoet aan de behoeften van je gebruikers en op het continu verbeteren van je site. Dat omvat technische optimalisaties (laadsnelheid, mobielvriendelijk), linkbuilding van hoge kwaliteit – dat wil zeggen het verkrijgen van relevante en betrouwbare externe links naar je website om je positie in zoekmachines te verbeteren – en actief zijn op sociale netwerken om je zichtbaarheid en online autoriteit te vergroten.