Artikel

Communiceren op social media

Inhoud

Hiertoe behoren "sociale netwerken" zoals Facebook, Instagram of TikTok, maar ook andere media zoals YouTube, Yelp, TripAdvisor en tientallen andere.

In welke sector je ook actief bent, je gaat best na welke het nuttigst zijn om je doelpubliek te bereiken en optimaal gebruik te maken van de gratis of betaalde functies die ze bieden.

Sociale netwerken zijn toegankelijk voor alle soorten bedrijven en laten je toe:

  • zeer gerichte betaalde campagnes op te zetten;
  • een community of meerdere gemeenschappen rond je onderneming of haar activiteiten te creëren en te animeren;
  • je imago en sterke punten in de verf te zetten door foto's, video's, enz. te delen;
  • je bekendheid en online reputatie te ontwikkelen;
  • de smaak en verwachtingen van jouw publiek beter te begrijpen.

In het verlengde van en in combinatie met aanwezigheid op sociale media is er influencermarketing. Via die digitale marketingtechniek werk je samen met influencers die al een trouw en toegewijd publiek hebben, om de zichtbaarheid van je producten of diensten te vergroten.

Zo haal je het maximum uit influencermarketing:

  • Identificeer de juiste influencers: kies influencers van wie de doelgroep overeenkomt met je klantenprofiel. Dat kunnen nano-influencers zijn (een paar duizend volgers), micro-influencers (10.000 tot 100.000 volgers), macro-influencers (100.000 tot 500.000 volgers) of zelfs mega-influencers (500.000 tot meerdere miljoenen volgers), afhankelijk van je budget en doelstellingen.
  • Zet authentieke samenwerkingen op: ga voor een type samenwerking waarbij de influencer je producten op een natuurlijke en geloofwaardige manier voorstelt.
  • Meet en volg de resultaten: gebruik analysetools om de prestaties van de influencercampagnes te volgen. Meet de betrokkenheid (vind-ik-leuks, opmerkingen, delen) en conversies (klikken, verkopen) die door die partnerschappen worden gegenereerd.

Door sociale media en influencermarketing te combineren kun je een groot en divers publiek bereiken en tegelijkertijd een vertrouwensrelatie opbouwen met potentiële klanten.

Volgend artikel Potentiële kopers aantrekken met marketing Directe contacten goed verzorgen