Artikel

Analyseer het aankooptraject – de customer journey – van je klanten

Inhoud

Vraag je af hoe je potentiële klanten overgaan tot een aankoop. Wat zijn hun koopgewoonten en hoe gedragen ze zich (online)?

  • Wie zijn ze? 
  • Waar gaan ze naar op zoek? 
  • Hoe zoeken ze? 
    • Gebruiken ze zoekmachines of zoeken ze op sociale media of portaalsites? 
  • Wat is doorslaggevend? 
    • Worden ze getriggerd door originaliteit, promoties, betrouwbaarheid?

Door hierover na te denken, weet je de volgende punten beter aan te pakken:

  • zichtbaar zijn op plaatsen waar je publiek vaak komt;
  • aanbiedingen doen die aan hun verwachtingen voldoen;
  • verkoopargumenten gebruiken die hen aanspreken.

Om nog een stap verder te gaan, kan de ontwikkeling van “buyer persona's” erg nuttig zijn.

Een buyer persona is een fictieve weergave van je ideale klant, gebaseerd op echte gegevens en gefundeerde veronderstellingen over hun demografische en gedragskenmerken.

Buyer persona's helpen je om je marketinginspanningen menselijker en doelgerichter te maken, zodat je boodschappen beter overkomen bij je publiek dankzij de juiste personalisatie. Door je ideale klanten beter te kennen en te begrijpen, verbeter je hun customer journey aanzienlijk en verhoog je je conversiepercentages.

Volgend artikel Potentiële kopers aantrekken met marketing Zichtbaar zijn daar waar je klanten zoeken