We weten intussen allemaal dat een “bestaande klant behouden minder geld kost dan een nieuwe aan te trekken”.
Ook jij hebt al een bestaande klantenkring of een groep mensen die in jouw product of dienst geïnteresseerd is.
Die mensen:
- zitten in je klantenbestand
- zitten in je e-mail adressenbestand, dat je bijvoorbeeld gebruikt voor je nieuwsbrieven
- volgen jou via sociale media
Om hun aandacht vast te houden en hen aan te moedigen (opnieuw) bij jou aankopen te doen, zijn verschillende hulpmiddelen en technieken beschikbaar. Zo kan je:
- hen een e-mail of sms sturen – op voorwaarde dat zij daartoe uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven
- je communities op social media animeren
Wil je er echt iets uithalen, dan moeten je acties weloverwogen zijn qua inhoud, doelstellingen en frequentie. Anders zullen je contacten zich misschien uitschrijven.
Beschik je over een klantenbestand, dan kan je een opeenvolging van acties mooi voorbereiden en automatiseren. Dan vertrekt er automatisch en op specifieke tijdstippen een gepersonaliseerd bericht, zoals een dankberichtje de dag na een aankoop, of een felicitatie met een promotie voor hun verjaardag.