Waarom is dat belangrijk?
Wanneer je besluit om online te verkopen, loop je het risico als een druppel in een oceaan van miljoenen andere sites en concurrenten te verdrinken.
Doe je niets, dan loop je het risico totaal onzichtbaar te blijven.
Zorg er dus voor dat je de volgende drie punten toepast:
- wees zichtbaar op plekken waar consumenten op zoek zijn naar producten zoals de jouwe;
- trek de aandacht van consumenten die mogelijk in je producten geïnteresseerd zijn;
- blijf aantrekkelijk voor consumenten die al geïnteresseerd zijn in je producten.
In de praktijk kan je heel wat marketingtechnieken toepassen, denk maar aan: gedrukte publicaties, print- en onlineadvertenties, advertenties op zoekmachines, posts en advertenties op sociale media, nieuwsbrieven, kortingsacties enz.
Nieuwe marketingtechnieken en -kanalen, zoals influencermarketing, podcasts en marketing via streamingplatforms, bieden extra mogelijkheden om de aandacht van je doelgroepen te trekken.
Ook artificiële intelligentie (AI) speelt een cruciale rol bij het maken en personaliseren van campagnes. Je kunt er je boodschappen preciezer en effectiever op maat mee maken, rekening houdend met bijvoorbeeld de acties van de concurrentie, consumentengegevens, best practices, enz. Data-analyse wordt essentieel om consumentengedrag te begrijpen en strategieën in realtime aan te passen.
Wat je bedrijf ook aanbiedt, of je nu de buurtpizzeria bent of een internationale b2b-leverancier, er bestaan technieken die voor jou perfect zullen werken. Sommige daarvan kan je vrij gemakkelijk intern implementeren, terwijl je andere beter aan professionals overlaat.
Het gaat erom de meest geschikte en kosteneffectieve marketing voor jouw bedrijf te kiezen.