Artikel

Zelf doen of uitbesteden?

Inhoud

Je kunt perfect zelf bepalen welke verkoopkanalen je kiest en die ook zelf opzetten.

Maar je kan ook beroep doen op externe dienstverleners zoals:

  • Een e-commerce consultant die je helpt bij het identificeren van de geschikte verkoopkanalen, je adviseert bij je keuzes, je helpt bij het opstellen van een lastenboek en het vergelijken van de ontvangen offertes, en/of je helpt bij het opzetten van het platform. Een e-commerce consultant kan ook optreden als een "trusted third party" en je begeleiden in je contacten met andere leveranciers zoals web agencies.
  • Occasionele ondersteuning bij taken zoals de creatie van inhoud (tekst en beeldmateriaal) die je nodig hebt voor het maken van productfiches op de verschillende platformen.

Als je beroep wenst te doen op externe dienstverleners voor je onlineverkopen, zijn hier enkele zaken om in het achterhoofd te houden:

  • Niet alle dienstverleners die actief zijn in de web- en/of digitale sector beheersen of kennen alle op de markt beschikbare afzetkanalen. Concreet betekent dit dat wanneer je oplossingen moet implementeren (advies, ondersteuning, uitvoering, enz.) je niet systematisch een beroep zult doen op dezelfde dienstverlener. Doe dus eerst opzoekingswerk via zoekmachines, gespecialiseerde bedrijvengidsen of sociale media en vraag vervolgens offertes aan bij dienstverleners om na te gaan of zij wel degelijk in jouw behoeften kunnen voorzien.
  • Die werkwijze zal je helpen om uiteindelijk een dienstverlener te kiezen die gespecialiseerd is in het verkoopkanaal dat je wenst in te zetten en aan wie je deze taak kan toevertrouwen. Dergelijke dienstverleners worden doorgaans "Web Agency" genoemd of met de term "Agency" aangevuld met de exacte naam van de oplossing waarin zij gespecialiseerd zijn (bv. WordPress Agency, Amazon Agency, enz.).

    Als je met dat type dienstverlener wilt werken, dan zijn dit een paar punten waarop je moet letten bij de prospectie en de selectie ervan:
    • Zoek een agentschap dat beschikt over de expertise en vaardigheden die nodig zijn voor jouw online sales project
    • Check de betrouwbaarheid van het agentschap op het vlak van naleving van de begroting en/of deadlines, projectopvolging, beschikbaarheid, enz.
    • Verifieer de kwaliteit van reeds geleverd werk, met name de referenties in jouw activiteitensector
    • Vraag een offerte bij verschillende bureaus en laat "de concurrentie spelen" om de beste verhouding kwaliteit/prijs/tijd te krijgen. De tarieven kunnen sterk variëren. Laat je niet verleiden door een zeer lage prijs, die vaak een zeer lage kwaliteit van dienstverlening verbergt.
    • Stel (eventueel met de hulp van een neutrale consultant) een lastenboek op met een omschrijving van je behoeften en overhandig dat aan de verschillende bureaus die je raadpleegt. Controleer vervolgens of in de ontvangen offertes rekening is gehouden met de vereisten. Kijk ten slotte goed na wat al dan niet inbegrepen is in de diensten (zoals de invoer van de productfiches met optimalisering van de natuurlijke referencering, vertalingen, terbeschikkingstelling van de algemene voorwaarden, hosting van de e-shop op een server, onderhoud, enz.)
    • Ga de stabiliteit van het agentschap na en check of het continuïteit kan bieden doorheen de opdracht
    • Verzeker je ervan dat het webagentschap aan het einde van de opdracht zich contractueel verbindt tot het overdragen van alle beheerderstoegang en intellectuele eigendom van de webwinkel en alle onderdelen ervan

Informeer bij de verschillende instanties en beroepsorganisaties in je regio, provincie of gemeente: er bestaan heel wat diensten en steunmaatregelen voor het opstarten van een nieuwe activiteit of een nieuwe zaak.

Volgend artikel Opzet van je onlineverkoopsysteem Een praktijkvoorbeeld