Welk multi-seller platform je kiest om je producten op te verkopen (marktplaats, mobiele applicatie...), hangt af van verschillende factoren. Daarom geef je best eerst antwoord op een aantal vragen:
- Voldoe je aan de door het platform opgelegde criteria?
- Is het platform geschikt voor jouw producten, doelgroep en afzetgebied?
- Ben je in staat om te concurreren met andere verkopers op het platform?
- Is de prijs (vaak een abonnement + commissie op de verkoop) aanvaardbaar om te garanderen dat je voldoende winst maakt?
- Is de tijd die je investeert om jouw aanwezigheid op de marktplaats zichtbaar te maken voldoende renderend?
- Neemt het platform het beheer van de betalingen en leveringen voor haar rekening?
- Wat zijn de beoordelingen van de gebruikers?
Op het eerste zicht lijkt onlineverkopen via een systeem zoals een marktplaats minder werk. Je hoeft "alleen maar" een verkopersaccount aan te maken op het platform, de productfiches te maken en te publiceren.
In werkelijkheid is het anders. Om een zekere winstgevendheid te bereiken, moet je al een aanzienlijk volume verkopen en de acties van je concurrenten nauwkeurig en op de voet volgen.
Groeit je gebruik van marktplaatsen, dan kan je efficiënter werken dankzij gespecialiseerde tools die het beheer van je productencatalogi, promoties en concurrentiemonitoring op deze sites centraliseren en automatiseren.