Artikel

Verkopen via je eigen website

Inhoud

Als je besluit je eigen webwinkel te beginnen, dan ga je voor een complete website, met een duidelijke structuur, pagina-indeling, vormgeving, de integratie van je producten, juridische informatie, een betaal- en leveringssysteem. Een duidelijk niet te onderschatten project dus.

Vanuit technisch oogpunt bestaan er twee hoofdtypen oplossingen voor kleine ondernemingen:

  • een SaaS-platform. Dat zijn gebruiksklare platformen waarmee je als bedrijf je eigen webwinkel kunt maken.
    • Je kan je webshop vrij snel opzetten dankzij de vele "ready to configure" elementen. Geen investeringskosten. Gewoon een abonnement dat meestal kan worden afgesloten zonder verbintenis op lange termijn.
    • De technische aspecten (hosting, updates, bug fixes, enz.) worden beheerd door de provider die het platform ontwikkelt. Jij kan je rustig concentreren op je online activiteiten.
    • Het SaaS-platform is makkelijk in gebruik en biedt een duidelijke en intuïtieve interface voor jou als verkoper.
    • Wel ben je slechts huurder van het platform, dus wanneer je beslist om niet langer van het platform gebruik te maken, zal je je opmaak niet kunnen meenemen.
  • De e-commerce "CMS", wat staat voor Content Management System. In dit geval ga je zelf (of je webdeveloper) je webhosting beheren en de site opzetten. Er zijn twee soorten CMS:
    • Zogenaamde "proprietary" platforms: die worden aangeboden door het bedrijf dat de oplossing heeft ontwikkeld. Om ervan gebruik te maken, koop je een licentie.
    • Open source platforms: een open source platform kan gratis worden gedownload. Dat wil niet zeggen dat je helemaal gratis een webwinkel krijgt. Meestal zijn een aantal van de functies die je nodig hebt wel "proprietary" en worden die tegen betaling aangeboden. Bovendien kan het zijn dat je, afhankelijk van je middelen (vaardigheden, tijd, enz.), beroep moet doen op een webdeveloper om de website te configureren en te beheren.

Beide soorten oplossingen hebben voor- en nadelen. Een gedetailleerde analyse zal helpen bepalen wat het beste is voor jouw project en bedrijf.

Bovendien omvatten ze allebei een breed arsenaal aan instrumenten met elk heel eigen specificiteiten.

Bijvoorbeeld:

  • De mogelijkheid om een meertalige site te maken
  • De beschikbaarheid van een efficiënte zoekfunctie als je productencatalogus omvangrijk is
  • De mogelijkheid om je pagina's te optimaliseren om een goede zichtbaarheid op zoekmachines te verkrijgen...
  • Features die de marketing vergemakkelijken
Volgend artikel Opzet van je onlineverkoopsysteem Verkopen op een multi-vendor platform