Artikel

Je online verkoopkanalen beveiligen

Inhoud

De beveiliging van je webshop is van cruciaal belang om het vertrouwen van je klanten en de toekomst van je online business op lange termijn te garanderen. Cyberaanvallen en fraude zijn constante bedreigingen die ernstige financiële en reputatiegevolgen kunnen hebben. 

Meer info: FOD Economie - Cybersecurity en kmo’s

Dit zijn de belangrijkste punten voor het effectief beveiligen van je online verkoopkanalen: 

  1. Bescherming tegen cyberaanvallen 

  • Gebruik sterke wachtwoorden: veel tekens, hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen. Moedig je klanten aan om hetzelfde te doen. 

  • Versleutel gegevens met SSL (Secure Sockets Layer): beveilig de toegang tot je webshop door gebruik te maken van HTTPS (de beveiligde versie van het HTTP-protocol, geeft aan dat de gegevensuitwisseling tussen de website en zijn gebruikers versleuteld is) en een SSL-certificaat van voldoende hoog niveau. 

  • Voer regelmatig updates uit (van je e-commerceplatform, extra applicaties, grafisch thema, software, enz.). 

  1. Bescherming tegen fraude 

  • Realtime controlesysteem voor verdachte activiteiten (afleveradres in een gevoelig land, bestelbedrag dat niet in verhouding staat tot het gemiddelde, verbindingslocatie in een gevoelig land, enz.). 

  • Opleiding en bewustmaking van je medewerkers en partners (herkennen van phishing en andere pogingen tot online fraude, enz.). 

Volgend artikel Opzet van je onlineverkoopsysteem Zelf doen of uitbesteden?