Artikel

Een praktijkvoorbeeld

Inhoud

We nemen een fictief voorbeeld ter illustratie van de verschillende stappen die je als bedrijf kan nemen om een onlineverkoopsysteem op te zetten.  

De onderneming "Nagels & Schroeven" brengt een breed assortiment doe-het-zelfartikelen op de markt en wenst haar activiteiten uit te breiden door online verkoop. De onderneming richt zich op een Nederlandstalig cliënteel, hoofdzakelijk in België en Nederland, bestaande uit particulieren (b2c) en professionals (b2b).

In een eerste stap kon het bedrijf al de verschillende onlineverkoopkanalen identificeren en daaruit de geschikte kiezen. Het bedrijf koos voor een eigen webshop aangevuld met marktplaatsen die gespecialiseerd zijn in de doe-het-zelfsector.

Na verschillende platforms te hebben onderzocht, geanalyseerd en getest, heeft het bedrijf de oplossing gevonden die aan zijn behoeften voldoet voor een eigen webshop en heeft hij de marktplaats geselecteerd waarop hij ook zijn producten zou verkopen.

Voor de uitbouw van die verkoopkanalen heeft de onderneming besloten zich als volgt te organiseren:

  1. Eerst zal ze een website maken die haar algemene commerciële aanbod weergeeft. Het webwinkelgedeelte van de website zal pas later worden geactiveerd. Om te beginnen zal ze zich beperken tot het integreren van een contactformulier om de vragen van klanten die geïnteresseerd zijn in haar commerciële aanbod te faciliteren.
  2. Onmiddellijk na de lancering van de vitrine-website met contactformulier, starten ze met de opmaak van de inhoud van de online productfiches voor zowel de webshop, als de marktplaats.
  3. Wanneer de productfiches bijna klaar zijn, vraagt de onderneming een gespecialiseerd webagency om haar te helpen zich rechtstreeks en doeltreffend te profileren op dit zeer competitieve platform.
  4. Afhankelijk van de op de marktplaats behaalde resultaten en een eerste ervaring, zal ze beginnen met het creëren van het webshopgedeelte van de website. Daarvoor doet zij een beroep op een consultant die haar helpt bij het opstellen van een lastenboek, waarna ze 4 webagencies om een offerte vraagt en kiest voor het aanbod dat het best aan haar verwachtingen, budget en tijdschema beantwoordt.
Volgend artikel Bezoekers converteren in kopers Maak een goede eerste indruk