Inhoud
Hier volgt een fictief voorbeeld dat de verschillende aspecten van het beheer van onlinebetalingen illustreert:
Het bedrijf "Groot Nieuws" is online enkel actief met een webshop voor gepersonaliseerde geboorte- en huwelijksuitnodigingen en richt zich tot Belgische, Franse, Nederlandse en Duitse klanten.
- Om haar verschillende markten zo goed mogelijk te bedienen, heeft zij ervoor gekozen betalingen met kredietkaarten mogelijk te maken, alsook via Bancontact voor België, via Carte Bleue voor Frankrijk, via SEPA-domiciliëring voor Duitsland, via iDeal voor Nederland, en ook via Paypal voor degenen die dit betalingssysteem op prijs stellen.
- Zij maakte een raming van het aantal transacties voor elk van deze nationale markten en schreef vervolgens een mini-tender voor een half dozijn payment service providers uit. Zij koos voor een bedrijf dat alle bovengenoemde betalingsoplossingen aanbood, rekening houdend met de aangerekende commissies, maar ook met de contractuele flexibiliteit, aangezien zij in staat wilde zijn bij te sturen indien haar activiteiten sneller zouden groeien dan verwacht of indien er nieuwe betalingsoplossingen op de markt zouden komen.
- Vervolgens vroeg zij haar webdeveloper om de betalingsmodule van die provider te installeren
Het bedrijf is ook uitgerust met een fraudedetectiemodule zodat het gewaarschuwd wordt bij verdachte transacties en die grondig kan bekijken alvorens ze te valideren. Aangezien zij zich voornamelijk op de buurlanden richt, heeft zij daarbij besloten systematisch transacties uit andere Europese landen te controleren en zelfs automatisch transacties buiten Europa te blokkeren.