Hoe meer verschillende betaalmethoden een webshop aanbiedt, hoe minder terughoudend mensen zijn om online te betalen en hoe hoger de conversie, wat resulteert in een hogere omzet.
Het is dus belangrijk dat je je niet beperkt tot kredietkaarten.
In België bestaat meestal ook de mogelijkheid om met Bancontact en Visa Debetkaarten te betalen.
Verkoop je op je webshop abonnementen of werk je met periodieke betalingen, dan kan je die via automatische incasso innen (met een online gevalideerd SEPA domiciliëringsmandaat).
Andere opties zijn tijdelijke codes (kraskaarten) en virtuele portefeuilles (de zogenaamde "Wallets"): systemen waarmee activa kunnen worden overgebracht van de ene niet-bancaire portemonnee naar de andere, gewoonlijk door middel van een login en een wachtwoord (zoals Paypal, Google Pay, Apple Pay, Amazon Pay, Skrill, Alipay, WeChat Pay, enz.)
Ten slotte is er ook de mogelijkheid om een "BNPL"-krediet (Buy Now - pay Later) te openen, waardoor betalingen in verschillende maandelijkse aflossingen mogelijk zijn.
Wanneer je contact opneemt met een payment service provider, ga je best meteen ook na welke betaaloplossingen zij aanvaarden via hun respectieve online modules.