Waarom moet je hier goed over nadenken?
Eens de bezoeker door je aanbod is verleid en zijn virtuele winkelwagentje heeft gevuld en bevestigd, is er nog één laatste cruciale stap in zijn online shopping journey: de onlinebetaling.
Veel klanten haken echter af in dit laatste stadium en laten hun winkelwagentje voor wat het is. Gemiddeld is dat ongeveer 20 % van de klanten, maar soms ligt dat percentage veel hoger (tot meer dan 80 % als bv. slechts één betaalmethode wordt aangeboden). Betalen op het internet blijft nog veel consumenten angst inboezemen. De kleinste onzekerheid kan hen ertoe aanzetten ergens anders heen te gaan waar de transactie betrouwbaarder lijkt. Bovendien heeft elke internetgebruiker over het algemeen een voorkeur voor een bepaalde online betaalmethode, die jij misschien net niet aanbiedt.
Als verkoper heb je er dus alle belang bij om die laatste fase in goede banen te leiden en het aantal achtergelaten winkelmandjes te beperken. Daarmee verhoog je niet alleen je onlineomzet, je voorkomt ook heel wat fraude.
Ten slotte is dit ook belangrijk omdat betaalsystemen vaste en variabele kosten met zich meebrengen die jouw winstmarge zullen verkleinen. Zorg er dus voor dat je de beste prijs-kwaliteitverhouding krijgt voor de transacties.
Je hoeft echter niet per sé online te cashen om online te verkopen: als je een multi-seller platform hebt gekozen, zal die bijna altijd zelf de transacties afhandelen. De kosten hiervan zijn gewoonlijk inbegrepen in de commissie die wordt aangerekend.
Heb je gekozen voor een eigen webshop, dan zou je de kwestie kunnen omzeilen door je klanten aan het eind van het traject asynchroon een traditionele betaling per bankoverschrijving te vragen. Maar zonder onlinebetaling werken, is niet aangeraden. De kans dat de klant zijn bestelling laat vallen of vergeet te betalen is groot. Bovendien duurt het een paar dagen vooraleer je de betaling kunt innen. Dat vertraagt niet alleen de verzending van de bestelling met een onaangename klantervaring als gevolg, ook je boekhouder verliest extra tijd met het matchen van de transacties op de rekening met de facturen van de webshop.