Thema

Online betalingen ontvangen

Waarom moet je hier goed over nadenken?

Eens bezoekers door je aanbod zijn verleid en hun virtuele winkelwagentje hebben gevuld en bevestigd, is er nog één laatste cruciale stap in hun online shopping journey: de onlinebetaling.

Veel klanten haken af in dat laatste stadium. Ze laten hun winkelwagentje voor wat het is. Gemiddeld is dat ongeveer 20 % van de klanten, maar soms ligt dat percentage veel hoger (tot meer dan 80 % als bv. slechts één betaalmethode wordt aangeboden). Betalen op het internet blijft nog veel consumenten angst inboezemen. De kleinste onzekerheid kan hen ertoe aanzetten ergens anders heen te gaan waar de transactie betrouwbaarder lijkt. Bovendien heeft elke internetgebruiker over het algemeen een voorkeur voor een bepaalde online betaalmethode, die jij misschien net niet aanbiedt.

Als verkoper heb je er dus alle belang bij om die laatste fase in goede banen te leiden en het aantal achtergelaten winkelmandjes te beperken. Daarmee verhoog je niet alleen je onlineomzet, je voorkomt ook heel wat fraude.

Ten slotte is dat ook belangrijk omdat betaalsystemen vaste en variabele kosten met zich meebrengen die je winstmarge verkleinen. Zorg er dus voor dat je de beste prijs-kwaliteitverhouding krijgt voor de transacties.

Digitale portemonnees en mobiele betaaloplossingen (Apple Pay, Google Pay, Paypal, Alipay, WeChat Pay, Payconiq, enz.) blijven terrein winnen. Die betaalmethoden bieden gebruikers veel gemak en kunnen het vertrouwen van de consument bij het voltooien van een aankoop vergroten.

Recente betaalmethoden, zoals instant payment en “Buy Now, Pay Later” (BNPL), verbeteren ook de klantervaring door meer financiële flexibiliteit te bieden.

Je hoeft echter niet per se online te cashen om online te verkopen: als je een multiseller platform hebt gekozen, handelt die bijna altijd zelf de transacties af. De kosten daarvan zijn gewoonlijk inbegrepen in de commissie die wordt aangerekend.

Heb je gekozen voor een eigen webshop, dan zou je de kwestie kunnen omzeilen door je klanten aan het eind van het traject een traditionele betaling per bankoverschrijving te vragen. Maar zonder onlinebetaling werken, is niet aangeraden. De kans dat de klant zijn bestelling laat vallen of vergeet te betalen is groot. Bovendien duurt het een paar dagen vooraleer je de betaling kunt innen. Dat vertraagt niet alleen de verzending van de bestelling met een onaangename klantervaring als gevolg, ook je boekhouder verliest extra tijd met het matchen van de transacties op de rekening met de facturen van de webshop.

Ten slotte heeft de vooruitgang op het gebied van beveiliging van online betalingen in de afgelopen jaren, met name de tweefactorauthenticatie (2FA) en de Payment Services Directive (PSD2) in Europa, de bescherming tegen fraude sterk verbeterd. Die maatregelen vereisen sterke authenticatie met ten minste twee validatiesystemen, waardoor het risico op fraude tijdens transacties aanzienlijk wordt verminderd.

Volgend thema Leveren aan je klanten