Voor de consument én voor jou als verkoper.
Wanneer je de kosten van verzending (transportkosten), arbeidskosten (goederen ontvangen van leveranciers, het pakket klaarmaken, retouren beheren), opslagkosten (uitrusting, onroerend goed) en de nodige kosten voor IT en hulpgoederen (verpakking, etiketten,…) bij elkaar optelt, is de hele operatie eigenlijk best duur.
We zitten al snel tussen de 6 en 8 euro voor een nationaal pakket van < 2kg. Maar heel vaak is de consument niet bereid de werkelijke prijs te betalen.
Wat kan je dan doen?
De volledige kosten doorrekenen aan de klant maakt je niet aantrekkelijk. Anderzijds is het gratis aanbieden van leveringen vanaf de eerste euro nauwelijks een financieel gezond beleid.
Zoek een gulden middenweg. Zo kan je bijvoorbeeld een deel van de kosten al doorrekenen in de verkoopprijs van je producten en het andere deel alleen doorrekenen bij kleine bestellingen, waardoor de koper ook nog wordt gestimuleerd om zijn winkelmandje vol te laden om van de "gratis levering" te kunnen profiteren.