Artikel

Zelf doen of uitbesteden?

Inhoud

Het kan zijn dat je zelf je producten naar je klant brengt, of dat je de klant vraagt om zijn bestelling bij het verkooppunt af te halen (click & collect):

  • bij verkoop aan plaatselijke klanten
  • voor producten die voor montage/installatie gekwalificeerd personeel vereisen

Maar in de meeste gevallen zal je (moeten) werken met koerierdiensten voor het transport van en naar de winkel. Daar bestaan verschillende categorieën dienstverleners voor:

  • Koerierdiensten en bezorgers aan huis:
    • het historische nationale postbedrijf (bpost)
    • logistieke bedrijven (bv. DPD, GLS, SPRING GDS, Colis Privés,...)
    • express koerierdiensten (UPS, DHL, TNT-FEDEX...)
  • Locaties van derden (de laatste kilometers worden in dit geval door de klant gedekt):
    • afhaalpunten (KIALA - UPS, GLS Mondial Relay, Kariboo bpost, DPD, PostNL)
    • pakjesautomaten
  • Stadskoeriers 
  • Internationale koeriersdienst
    • Pakketten uit één land worden samengevoegd en via de regionale hub van het land van de klant rechtstreeks bezorgd.

Aarzel niet om concurrenten tegen mekaar uit te spelen. Naast de publieke "catalogus"-tarieven zijn er over het algemeen grote verschillen in de contractuele (onderhandelde) tarieven die daadwerkelijk worden toegepast wanneer je grote jaarlijkse volumes bereikt.

Bij het kiezen van een logistieke partner, raden we jou aan te letten op:

  • welke landen gedekt worden (opgelet: bijzondere gebieden zoals bergvalleien, enclaves, eilanden... zouden kunnen uitgesloten zijn of met supplementen gepaard gaan)
  • uitsluitingen voor bepaalde soorten producten en bepaalde niet-standaardafmetingen
  • de naambekendheid bij de klanten in de betrokken landen (het vertrouwen van je klant winnen is kostbaar)
  • het al dan niet bestaan van een vergoeding ingeval de maximum leveringstermijnen niet worden nageleefd, en de schadevergoedingsregeling in geval van verlies of breuk
  • De mogelijkheid van tracking en ontvangstbevestiging, de mogelijkheid voor de klant om het leveringstijdstip te wijzigen, het maken van een afspraak, een 2e aanbieding bij afwezigheid,...

Sommige logistieke bedrijven zijn gespecialiseerd in nichesectoren (bv. levering van zware/ omvangrijke producten, koeltransport, vervoer van juwelen en andere kostbare voorwerpen) of in snelle/lokale levering, waarvan sommigen de voorkeur geven aan ecologische vervoerswijzen (fietsen, elektrische voertuigen).

Behalve het vervoer an sich heeft u wellicht ook behoefte aan een leverancier voor fulfilment. Dat wil zeggen, het opslaan en voorbereiden van bestellingen alvorens zij worden verzonden.

Wie net start met e-commerce, kan die taken vaak zelf uitvoeren. Naarmate je bedrijf groeit, word je erdoor opgeslokt, terwijl je je tijd beter kan besteden aan andere taken met meer toegevoegde waarde (zoals e-marketing).

Outsourcing heeft uiteraard een prijs. Maar als de onderaannemer professioneel is uitgerust, over opgeleid personeel en/of een robotsysteem beschikt en in staat is de pieken en dalen van je activiteit af te vlakken, zullen de meerkosten niet zo zwaar doorwegen, mede doordat je door de consolidatie van het volume ook weer voordeliger kortingen kunt bedingen.

Wanneer je activiteit blijft groeien, in die mate dat minstens ongeveer 3 FTE's nodig zijn, kan het opnieuw interessant worden om alles in eigen beheer te doen. Ook voor delicate producten of producten met een zeer hoge foutgevoeligheid (bijv. voeding, verse producten, (para)farmacie, enz.)

Ga je internationaal, dan heb je wellicht ook nood aan cross-border logistieke partners en consultants op het gebied van supply chain management om de kosten, betrouwbaarheid en stiptheid van de logistiek te optimaliseren.

Volgend artikel Leveren aan je klanten Een praktijkvoorbeeld