Inhoud
De logistiek wordt dan complexer. Je zal een aantal strategische keuzes moeten maken: wil je werken met een gedecentraliseerde stock in een van de vreemde landen die zorgt dat je sneller kan leveren en de kostprijs per eenheid kan drukken, maar die een grotere cash flow en een multi-stock IT-beheer vergt, of wil je alles centraliseren in België? Wie nog maar net start met verkopen in het buitenland, kiest meestal voor die laatste oplossing. Maar als de levertijd in jouw sector een doorslaggevende factor is, kan je misschien meteen de eerste oplossing overwegen.
- Sommige market places bieden een "pan-Europese" logistieke dienst aan. Een optie die je zeker kan overwegen, hoewel deze dienst (opslag, ordervoorbereiding, verzendingskosten, dienst na verkoop en verwerking van retourzendingen) natuurlijk verrekend wordt bovenop de verkoopcommissie.
- Je kan ook gaan voor "dropshipping". Dan koop je geen grote hoeveelheden producten op, maar bied je producten te koop aan die rechtstreeks door de fabrikant/importeur verzonden worden naar de eindklant. Zo vermijd je wel het logistieke kluwen, maar dat gaat dan ook meestal ten koste van een lagere marge. Bovendien blijf je wettelijk verantwoordelijk voor de verkoop én de logistiek, wat zeer lastig kan worden wanneer er fouten worden gemaakt en je niet over de operationele hefbomen beschikt om ze zelf te verhelpen.
- In landen waar de e-commerce markt al zeer volwassen is (bv. het VK, Duitsland, de Scandinavische landen), kent de consument zeer goed zijn rechten op het web (er wordt er al vaker rechtstreeks of via consumentenverenigingen naar de rechter gestapt). Bovendien gebruiken verkopers het retour-argument als een element van concurrentiële differentiatie (in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld is "gratis retourneren binnen 100 dagen" de commerciële norm geworden). U zult dus rekening moeten houden met deze context, die er tot veel meer aangiften en geschillen leidt dan in België, en dus tot meer kosten.