Voorlopig doet de overgrote meerderheid van de Belgische e-consumenten vrij weloverwogen online-aankopen en maken zij niet overdreven gebruik van hun retourrecht. Bovendien wordt dit recht zeer vaak spontaan door de consument gemotiveerd. Toch kan je als e-tailer niet om retourzendingen heen.
Het gebruikelijke retourpercentage dat vóór de COVID-19 crisis werd vastgesteld voor de onlineverkoop aan Belgen, bedraagt ongeveer 2 %. Dat percentage is uiteraard hoger voor producten die doorgaans op het fysieke verkooppunt eerst worden uitgeprobeerd of gepast, zoals kleding. Hou dus zeker rekening met deze retourstroom in je werking: voorzie de nodige (menselijke) middelen om klantenrelaties te beheren, terugbetalingen af te handelen en geretourneerde goederen, die vaak moeten worden herverpakt, te behandelen. Sommige verkopers proberen met allerlei trucs retourzendingen te ontmoedigen of te beperken. Afgezien van het feit dat sommige van die praktijken illegaal zijn (bv. het niet verstrekken van een retourformulier of het weigeren van retourzendingen voor afgeprijsde producten), is dit zelden een goede tactiek, omdat het wantrouwen wekt en uiteindelijk minder verkoop oplevert.