Inhoud
Hier volgt een fictief voorbeeld dat de verschillende actiepunten binnen het logistiek management illustreert:
Het bedrijf "Top Fornuis" verkoopt accessoires voor culinaire bereidingen in een fysiek verkooppunt. Het gebruikt het internet om de bevoorrading van producten bij bestaande klanten te vergemakkelijken, maar ook om een deel van zijn producten in het buitenland te verkopen aan een welgestelde maar veeleisend cliënteel (een meer exclusief, top-of-the-range gamma).
- Bij Top Fornuis kan je kiezen tussen 3 leveringsmethoden:
- levering aan huis (forfaitair tarief van 4,5 euro voor België, gratis voor bestellingen van meer dan 80 euro; voor Europa, met een maximale leveringstermijn van 4 dagen, een forfaitair tarief van 8,5 euro, gratis voor bestellingen van meer dan 120 euro; of 19 euro voor expreslevering, aangezien sommige klanten hun pakjes zo snel mogelijk willen ontvangen),
- levering in een afhaalpunt of pakjesautomaat (vaste prijs van 3,5 euro; gratis boven 60 euro)
- afhaling in de winkel (gratis).
- Voor de nationale markt maakt zij gebruik van één onderneming voor de levering aan huis en een andere voor een netwerk van afhaalpunten. Voor de internationale markt maakt zij gebruik van drie dienstverleners om zoveel mogelijk afzetgebieden te bestrijken en van elkaar de voordeligste tarieven te krijgen. Voor Frankrijk, waar 50 % van zijn klanten gevestigd zijn, doet het bedrijf een beroep op een logistieke dienstverlener in de buurt van Orléans, in het centrum van Frankrijk, die zijn populairste assortiment opslaat om de levering de volgende dag mogelijk te maken en internationale prijzen te vermijden. In het Verenigd Koninkrijk werkt ze via een internationale marktplaats die ook de logistiek ter plaatse verzorgt. De marges zijn dan wel lager omdat daar gratis levering wordt geëist en de concurrentie haar belet om dat door te rekenen in de prijzen.