Het beheer van je catalogus houdt rechtstreeks verband met de voorraad van je producten. Maar daarnaast hou je in functie van je activiteitensector best ook rekening met de vernieuwing of update van producten (levenscyclus, seizoenen, enz.), productinformatie (bv. prijzen) en het beheer van promoties.
Voor bepaalde aspecten, zoals prijsstelling en promoties, bestaan er tools om je concurrentiepositie dynamisch te optimaliseren en je verkoop te maximaliseren. Die tools kunnen automatisch en in realtime je prijzen aanpassen op basis van de vraag en de prijzen van je concurrenten.
De tools doen dat door marktgegevens te analyseren, de prijzen van concurrenten in de gaten te houden en prijzen daarop aan te passen, zodat je als ondernemer altijd de best mogelijke prijs biedt om klanten aan te trekken zonder je marges op te offeren. De tools zijn vooral handig tijdens piekperiodes of periodes met een sterk fluctuerende vraag, zoals tijdens de solden of de feestdagen, wanneer de prijs extra veel verschil kan maken.
Als je producten, diensten, opleidingen, coaching, enz. op maat verkoopt, is het aan jou om de evoluerende verwachtingen van je doelpubliek te analyseren en je creatief te onderscheiden van de massa met je aanbod.