Wat wil je bereiken met je onlineverkoop? Denk na over je doelstellingen en hoe je die wilt halen.
Enkel "ik wil online verkopen" volstaat niet. Doelstellingen kunnen zeer uiteenlopend zijn en hangen af van individuele bedrijfsomstandigheden.
Mogelijke doelstellingen zijn:
- Je aantal verkoop- en leveringskanalen uitbreiden om tegemoet te komen aan de verwachtingen van meer geconnecteerde klanten en hun aankopen vergemakkelijken;
- Een nieuwe doelgroep aanspreken, die wellicht sterk verschilt van de huidige klanten;
- Een nieuw afzetgebied benaderen, eventueel in het buitenland;
- Onlineverkoop gebruiken voor specifieke acties (voorraadvermindering, promoties, seizoensgebonden verkoop, tweedehands...);
- Je assortiment producten uitbreiden, zonder voorraad (dropshipping);
- Mensen terug naar je winkel lokken (click and collect);
- De klantenervaring verbeteren en aantrekkelijker worden dankzij nieuwe onlinemogelijkheden;
- Je klantenbinding versterken door een complementair online/offline aanbod;
- De efficiëntie en arbeidstijden van je bedrijf verbeteren door te zorgen dat je klanten hun boodschappenmandje of aangepaste producten zelf beter kunnen samenstellen;
- Productiever worden door bepaalde taken te automatiseren in combinatie met de ERP/CRM/CMS-tools;
- Inspelen op nieuwe verwachtingen met innovatieve concepten zoals abonnementen of diensten op maat;
- ...
Probeer je doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren.
Met "Ik wil mijn omzet verhogen" of "Ik wil mijn verzorgingsgebied uitbreiden" kom je immers niet ver. Wees duidelijk en precies en zeg bijvoorbeeld "Ik wil mijn onlineverkoop met 5 % verhogen" of "Ik wil ook in Frankrijk verkopen".
Om je doelstellingen nog effectiever te bereiken, kun je ze formuleren volgens de “SMART”-methode, d.w.z. ze moeten Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.
- Specifiek: doelstellingen moeten duidelijk en precies zijn. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen “ik wil mijn verkoop verhogen”, specificeer je wat en hoeveel “ik wil de verkoop van product X met 10 % verhogen”.
- Meetbaar: het moet mogelijk zijn om je doelstellingen te kwantificeren. Op die manier kun je de vooruitgang bijhouden en weten wanneer het doel bereikt is. Bijvoorbeeld: “ik wil 1.000 unieke bezoekers per maand op de website”.
- Acceptabel: doelstellingen moeten realistisch en haalbaar zijn, in functie van de middelen en beperkingen van je bedrijf. Bijvoorbeeld, “de verkoop verhogen met 5 % in zes maanden” is haalbaar als je de middelen hebt om de nodige acties uit te voeren.
- Realistisch: doelstellingen moeten afgestemd zijn op andere bedrijfsdoelstellingen en relevant zijn voor je bedrijf. Bijvoorbeeld: “een nieuw assortiment producten online lanceren om aan de groeiende vraag te voldoen”.
- Tijdgebonden: doelstellingen moeten een deadline hebben. Dat stimuleert actie en maakt het mogelijk om de voortgang te controleren. Bijvoorbeeld: “de verkoop van product X verhogen met 10 % tegen het einde van het jaar”.
Algemene informatiebronnen voor e-commerce:
Je vindt online heel wat informatie in de vorm van gespecialiseerde documenten, handleidingen of boeken die dieper ingaan op de thema's die in deze infofiche aan bod komen.
Tik bijvoorbeeld de volgende trefwoorden in je gebruikelijke zoekmachine – let er wel op dat je enkel recente bronnen bewaart die relevant zijn voor België:
- hoe online verkopen
- waarom online verkopen
- statistieken e-handel belgië
- hoe start je een e-commerce bedrijf
- e-commerce strategie
- swot e-commerce
- e-commerce persona
- e-commerce marktonderzoek
- e-commerce business plan
- business model canvas