Artikel

Wat is het doel van je project?

Inhoud
Meer informatie

Wat wil je bereiken met je onlineverkoop? Denk na over je doelstellingen en hoe je die wilt halen.

Enkel "ik wil online verkopen" volstaat niet. Doelstellingen kunnen zeer uiteenlopend zijn en hangen af van individuele bedrijfsomstandigheden.

Mogelijke doelstellingen zijn:

  • Je aantal verkoop- en leveringskanalen uitbreiden om tegemoet te komen aan de verwachtingen van meer geconnecteerde klanten en hun aankopen vergemakkelijken;
  • Een nieuwe doelgroep aanspreken, die wellicht sterk verschilt van de huidige klanten;
  • Een nieuw afzetgebied benaderen, eventueel in het buitenland;
  • Onlineverkoop gebruiken voor specifieke acties (voorraadvermindering, promoties, seizoensgebonden verkoop, tweedehands...);
  • Je assortiment producten uitbreiden, zonder voorraad (dropshipping);
  • Mensen terug naar je winkel lokken (click and collect);
  • De klantenervaring verbeteren en aantrekkelijker worden dankzij nieuwe onlinemogelijkheden;
  • Je klantenbinding versterken door een complementair online/offline aanbod;
  • De efficiëntie en arbeidstijden van je bedrijf verbeteren door te zorgen dat je klanten hun boodschappenmandje of aangepaste producten zelf beter kunnen samenstellen;
  • Productiever worden door bepaalde taken te automatiseren in combinatie met de ERP/CRM/CMS-tools;
  • Inspelen op nieuwe verwachtingen met innovatieve concepten zoals abonnementen of diensten op maat;
  • ...

Probeer je doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren.

Met "Ik wil mijn omzet verhogen" of "Ik wil mijn verzorgingsgebied uitbreiden" kom je immers niet ver. Wees duidelijk en precies en zeg bijvoorbeeld "Ik wil mijn onlineverkoop met 5 % verhogen" of "Ik wil ook in Frankrijk verkopen".

Je vindt online heel wat informatie in de vorm van gespecialiseerde documenten, handleidingen of boeken die dieper ingaan op de thema's die in deze infofiche aan bod komen.

Tik bijvoorbeeld de volgende trefwoorden in je gebruikelijke zoekmachine – let er wel op dat je enkel recente bronnen bewaart die relevant zijn voor België:

  • hoe online verkopen
  • waarom online verkopen
  • statistieken e-handel belgië
  • hoe start je een e-commerce bedrijf
  • e-commerce strategie
  • swot e-commerce
  • e-commerce persona
  • e-commerce marktonderzoek
  • e-commerce business plan
  • business model canvas
Volgend artikel Een stevig onderbouwde activiteit Wat zijn je sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen?