Als je door de stad loopt, merk je al snel dat sommige winkels gericht zijn op een jonger cliënteel, terwijl andere zich meer richten op oudere klanten. Dat zie je aan het aanbod in producten, de inrichting, de sfeer, de service en nog veel meer elementen.
Online is dat net hetzelfde.
Zonder een duidelijke identificatie van je doelgroepen is het moeilijk om een succesvolle e-commerce activiteit uit te bouwen.
Je kan je doelpubliek op verschillende manieren omschrijven. Je kan dat doen op basis van:
- socio-demografische gegevens (leeftijd, geslacht, gezinssituatie,...)
- gedrag (levensstijl)
- consumptiegewoonten (online of offline aankopen)
- online gedrag/digitale gewoonten
- gebruik van sociale fora (blogs, sociale media,...)
Een veelgebruikte techniek is het creëren van fictieve personages (persona's) die het type publiek weergeven waarop je je richt. Voor elke persona beschrijf je in detail wat zijn/haar voorkeuren en koopgedrag zijn. Vervolgens zullen deze persona's als inspiratiebron dienen bij het vormgeven van je online activiteiten.