Zodra je project concreet beschreven is, is het tijd om de haalbaarheid ervan te bepalen aan de hand van een marktstudie. Dat is een essentiële stap, vooral wanneer je project een aanzienlijke investering vereist.
Daarbij neem je volgende aspecten onder de loep:
-
De markt
Wie zijn je klanten? Hoe groot is die markt? Richt je je op verschillende klantenprofielen? Is het een groeiende markt? … -
Je concurrenten
Wie zijn je directe en indirecte concurrenten? Hoe zit de markt in elkaar (wat is het belang van die concurrenten)? Wat zijn hun differentiatiestrategieën? … -
Je leveranciers
Wie zijn je (mogelijke) leveranciers? Wat is de marktstructuur op dat gebied (zijn er veel potentiële leveranciers of slechts een paar spelers)? Wat zijn de winstmarges? Wat is je onderhandelingspositie? … -
De omgeving van je project
Welke factoren kunnen je project beïnvloeden (politiek, economisch, juridisch, sociaal, technologisch, ecologisch, regelgevend …)?
Dat marktonderzoek zal meer of minder belangrijk zijn, afhankelijk van de omvang van je project.
In sommige gevallen is het ook nuttig om statistische studies te raadplegen of een enquête te voeren bij potentiële afnemers en klanten.
Daarnaast is het nuttig om rekening te houden met de huidige technologische evoluties. Artificiële intelligentie (AI) verandert bijvoorbeeld razendsnel de manier waarop online handel werkt. Kijk zeker na of jouw sector al beïnvloed wordt door die ontwikkelingen, of dat je concurrenten er misschien al gebruik van maken.
Wil je daarover meer weten? Raadpleeg dan het thema “AI integreren in je e-commerceproject of -activiteit”.