Inhoud
Het financieel plan vormt een bekend onderdeel van elke investering of nieuw bedrijf.
Dat kan heel eenvoudig zijn als je online business weinig kosten of langetermijnverplichtingen met zich meebrengt, maar het blijft wel nodig om achteraf niet met onvoorziene kosten te zitten.
Zijn er meer substantiële investeringen en een langetermijnvisie mee gemoeid, dan besteed je er best voldoende tijd aan.
In ieder geval is het van essentieel belang zo geloofwaardig en realistisch mogelijke ramingen te maken, want de haalbaarheid van je project zal daar van afhangen.
Hier volgt een overzicht van de elementen die je in rekening moet brengen:
Inkomsten:
- Als je via je eigen website verkoopt: maak een schatting van het aantal bezoekers (per dag/maand), de gemiddelde winkelmand, het conversie- en herbestellingspercentage,…
Kosten:
- Opstartkosten :
- Online verkoopplatform (+ grafisch ontwerp + aankoop van modules + web agency)
- Encodering
- Vertaling
- Consultancy en opleiding
- Registratie van handelsmerken en domeinnamen
- Startvoorraad
- Marketing campagne lancering
- De (bijna) onvermijdelijke werkingskosten
- Abonnementen (licenties, hosting, PSP, maintenance)
- Boekhouding en andere beheerskosten
- Exploitatiekosten die je enventueel kan drukken
- Uitrusting en materiaal (bv. opslagruimte)
- Personeel om klanten te beheren, orders voor te bereiden,…
- Marketingkosten om bezoekers aan te trekken en aan jou te binden
- Variabele kosten, direct gerelateerd aan het verkoopvolume
- Verpakking
- Verzendkosten
- …
- Belastingen
- Btw
- Inkomstenbelasting
- …
- Verliezen
- Onopgemerkte betalingsfraude
- Verloren / gestolen pakketten
- Onverkochte goederen
- Kortingen voor stockopruimingen
- …