Inhoud
Waarom zou een klant op jouw site iets moeten aankopen en niet op een andere? Een vraag die je je sowieso moet stellen, of je nu kiest om te verkopen via een marktplaats, boekingssite, social selling of gelijk welke andere online vorm van sales.
Eigenlijk wil je erachter komen wat de koopbeslissing en dus de tevredenheid van de klanten drijft.
Laten we het voorbeeld nemen van een bedrijf dat grasmaaiers verkoopt.
Dit bedrijf kan zich op verschillende vlakken differentiëren:
- De prijs
- De laagste prijs
- Een afwijkende tarificatie (bvb. een abonnementsformule, betaling op basis van gebruik
- …
- Het gamma
- Specialisatie ("gespecialiseerd in")
- Omvang van het aanbod (het grootste aanbod in grasmaaiers)
- Preselectie (de sterkste maaiers op de markt)
- Specificiteit of originaliteit (enkel robotmaaiers)
- …
- De diensten
- Pre-sales advies (Hulp bij het kiezen van de juiste grasmaaier via video, chat, consumer reviews, enz.)
- Sfeer tijdens het winkelen (ontwerp & vormgeving van de site)
- Community (gemeenschap van gebruikers die uitwisselen over tuinieren)
- Personalisatie (hulp bij het maken van een persoonlijke keuze of de mogelijkheid om je grasmaaier te personaliseren)
- Levering (diversiteit in de opties, flexibiliteit, snelheid) (zie fiche 6 voor meer informatie)
- Dienst na verkoop (installatie, ondersteuning, herstelling, garantie...)
- …
- Waarden
- Korte keten (bvb. made in Belgium)
- Authenticiteit (met aandacht voor de ondernemer)
- Duurzaamheid (garantie dat het product kan worden hersteld en reserveonderdelen beschikbaar zijn)
- Fair trade
- Gezonde levensstijl (biologisch,...)
- …
Wat de waarden ook zijn waar je voor gaat, zorg dat de consument je zaak ervaart als:
- Legitiem: gebaseerd op reële concurrentievoordelen
- Relevant: beantwoordt aan de diepste verwachtingen van klanten
- Realistisch: doet niet te veel beloften, waardoor je zou teleurstellen of niet rendabel zijn
- Anders: uniek en niet onmiddellijk na te bootsen
- Solvabel: waarvoor klanten bereid zijn meer te betalen dan het aan de basis kost