Artikel

Een praktijkvoorbeeld

Inhoud

We nemen een fictief voorbeeld ter illustratie van de verschillende stappen die je als bedrijf kan nemen om een solide online salesproject op te zetten.

De laatste jaren ziet de drukkerij "Groot Nieuws" haar activiteiten afnemen, mede door de steeds sterkere ontwikkeling van de digitale communicatie, zowel in de particuliere als in de beroepssfeer.

De hoofddoelstelling is duidelijk : de omzetdaling compenseren zonder de productiemiddelen te moeten aanpassen.

Een van de sterke punten van de onderneming is haar vermogen om snel en tegen een competitieve prijs kwaliteitsdrukwerk te leveren. Zij heeft echter geen ervaring met het internet en digitale communicatie.

Wat de opportuniteiten betreft, blijkt dat de meeste concurrenten in het buitenland gevestigd zijn en dat de klanten van deze bedrijven vaak klagen over kwaliteit en/of doorlooptijden.

Wat de threats betreft, twijfelt de drukkerij aan haar vermogen om zich op het internet bekend te maken en te onderscheiden.

Na marktonderzoek besloot ze om online op maat gemaakte geboorte- en huwelijksuitnodigingen te verkopen. Dit zijn twee gelegenheden waarbij de kwaliteit van het drukwerk en de diensten belangrijker is dan de prijs.

Met haar ervaring kan de drukkerij zich onderscheiden met een doorgedreven personalisatie van de kaarten, de kwaliteit van de dienstverlening, de leveringstermijnen en haar lokale verankering.

Eens de krijtlijnen goed uitgetekend, deed de drukkerij beroep op een consultant om haar te helpen bij het opstellen van een lastenboek en een financieel plan.

Volgend artikel Een stevig onderbouwde activiteit Het traject van de potentiële klant doorgronden