Artikel

Een praktische verkooptool

Inhoud

Denk eraan dat een webshop niet alleen aantrekkelijk moet zijn. In de eerste plaats moet hij praktisch en gebruiksvriendelijk zijn voor alle webgebruikers die hem bezoeken, of het nu gaat om nieuwe of regelmatige bezoekers.

Kruip in de huid van je bezoekers en klanten en test je website op volgende punten:

  • Geeft een zoekactie onmiddellijk de verwachte resultaten?
  • Wanneer je iets aankoopt, word je dan goed begeleid en geïnformeerd doorheen de verschillende stappen?
  • Ben je tevreden over je winkelervaring?

De bedoeling is te voorkomen dat bezoekers ontmoedigd raken door een (te) groot aantal stappen om hun bestelling af te ronden.

Om dat verder uit te spitten, kan je je verdiepen in thema's als de optimalisering van de ergonomie van webinterfaces en de gebruikerservaring (of UX – user experience).

Neem bij het ontwerpen van je webwinkel ook mobiele apparaten als centraal uitgangspunt. Dat staat bekend als de “mobile first”-benadering.

Een aanzienlijk deel van de online shoppers bezoekt webshops via smartphones en tablets. Zorg daarom dat je online verkoopkanalen een soepele en aangename gebruikerservaring bieden, ongeacht het type apparaat (smartphone, tablet of computer) dat je bezoeker gebruikt.

Deze ingrepen zijn daarvoor cruciaal:

  • Responsive design: de lay-out van je website past zich automatisch aan de schermgrootte en resolutie van het gebruikte apparaat aan.
  • Mobile-first opbouw: je website wordt specifiek gebouwd voor mobiel en vervolgens aangepast voor grotere schermen.
  • Vereenvoudigde navigatie: werken met menu's en submenu's, gemakkelijk herkenbare knoppen, beperkt aantal klikken om te kopen, belangrijke functies zijn makkelijk toegankelijk en vallen duidelijk op, enz.
  • Compatibiliteitstests: je website verschijnt correct in verschillende webbrowsers, apparaten, schermresoluties, enz.
  • Prestaties en laadtijden: beeldcompressie, bestandsminificatie, gebruik van cache en CDN (Content Delivery Network), enz.
  • Inhoud aangepast aan het verkoopkanaal: lengte van tekstblokken, grootte van foto's en video's, enz.

Een geoptimaliseerde site voor mobiele apparaten verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar helpt ook het conversiepercentage te verhogen.

Volgend artikel Bezoekers converteren in kopers Gebruik je productfiches om de consument gerust te stellen, te informeren en te overtuigen