""

Situatieschets

U krijgt een bericht van uw bank waarin staat dat u uw debit- of kredietkaart moet vervangen. Hiervoor moet u uw kredietkaart per post naar het opgegeven adres sturen.

Risico

Indien u uw kaart opstuurt, geeft u oplichters de kans om misbruik te maken van uw account.

Tips

Uw bank vraagt nooit om uw bankkaart per post terug te sturen.

Antwoord nooit op dit bericht: vernietig het!

Indien u een e-mail kreeg, klik dan niet op de links in de e-mail en open geen bijlagen. Misschien bevatten ze wel spyware.

In de val gelopen?

Stuur het frauduleuze bericht naar: verdacht@safeonweb.be.

Gaf u toch bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk uw bank!

Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.

Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.

Download de fiche (PDF, 192.11 KB)

Laatst bijgewerkt
21 augustus 2024

Laatste nieuws voor dit thema