Situatieschets
U krijgt een bericht van uw bank waarin staat dat u uw debit- of kredietkaart moet vervangen. Hiervoor moet u uw kredietkaart per post naar het opgegeven adres sturen.
Risico
Indien u uw kaart opstuurt, geeft u oplichters de kans om misbruik te maken van uw account.
Tips
Uw bank vraagt nooit om uw bankkaart per post terug te sturen.
Antwoord nooit op dit bericht: vernietig het!
Indien u een e-mail kreeg, klik dan niet op de links in de e-mail en open geen bijlagen. Misschien bevatten ze wel spyware.
In de val gelopen?
Stuur het frauduleuze bericht naar: verdacht@safeonweb.be.
Gaf u toch bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk uw bank!
Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.
Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.